Ingen tvil: Aina Dahl er habil

Med stort flertall (9-2) avviste fylkets hovedutvalg for plan og areal påstandene om at Aina Dahl skulle være inhabil ved utvalgets behandling av saken om bevaring av Linaaegården.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Flertallet mente at det er viktig å ha engasjerte personer i politikken – og at inhabilitet i denne saken ville føre til at svært mange ville måtte velge mellom å engasjere seg i politikk eller organisasjonsliv – og at det for ansatte i mange typer organisasjoner ville bli umulig å engasjere seg politisk.

Habilitetssaken dreier seg også om tillit og personlig integritet. Det store flertallet i hovedutvalget – og støtten fra nesten samtlige av de jurister som har uttalt seg i saken – er derfor også en stor lettelse for Aina Dahl – og en bekreftelse på at det nytter å kjempe når man har en god sak.

Mindretallet – som bestod av to av de tre representantene fra Fremskrittspartiet – hevdet at saken ikke hadde prinsipielle sider, men at inhabilitet i stor grad dreier seg om følelser; Dersom flertallet føler at en representant er inhabil, skal denne kunne stemmes ut – som i realityserier som “Farmen” eller “Fangene på fortet”.

Muligens har Fremskrittspartiets følsomme representanter fortsatt sin støttespiller i Sandefjords blad. 19. juli skrev avisas politiske redaktør Jan Abrahamsen “At Venstres Aina Dahl ikke selv har innsett problemstillingen — i hvert fall etter at hun er gjort grundig oppmerksom på det — er beklagelig. Som vararepresentant til styret i Fortidsminneforeningen representerer hun noe mer enn passivt medlemskap. Hva foreningen jobber for i en sak som denne kan det neppe være noen tvil om, dermed heller ikke Dahls “forpliktelse” ved saksbehandlingen.

Når fylkets plan- og arealutvalg over sommeren behandler saken på nytt, forutsetter vi at første vedtak er at Aina Dahl erklæres inhabil.”

Les referat fra hovedutvalgets møte på Fortidsminneforeningens hjemmesider.

Linnaae gården, vår 2007
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**