Habil og engasjert!

Fylkets hovedutvalg behandlet Aina Dahls habiltetsspørsmål som første sak i sitt møte 3. september. Utfallet ble en klar seier for at politikere, som andre borgere, kan ha et engasjement i frivillige organisasjoner.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Leder av hovedutvalget, FrPs Erik Andersen, understreket før behandling, på en svært tydelig måte hva saken handlet om, og ba innstendig om at habiltetesspørsmålet var det utvalget skulle ta stilling til.

Aina Dahl redegjør i hovedutvalget 03.09.08

Foto: Kåre Pettersen

Før Aina Dahl fratrådte behandlingen fikk hun ordet for å redegjøre sitt syn på den saken som var oppstått. Aina kunne også opplyse at hun hadde gått ut av foreningen på grunn av det inntrufne.

Under saksbehandlingen var de fleste av hovedutvalgtes medlemmer på talerstolen. Nesten alle uttrykte at dette var en vanskelig sak, og omtalte også at to professorer i jus som fylkeskommunen hadde innhentet uttalelser fra, spriket i hver sin retning med hensyn til innhabilitet eller ikke for Aina Dahl.

Det vil være svært vanskelig å være politiker dersom man ikke også kan ha et samfunnsengasjement. For de aller fleste som er politikere er det nettopp samfunnsengasjementet som fører til at man blir politiker. Som engasjert borger vil det være saker som man brenner mer for enn andre. Å da hevde at man er forutinntatt som politiker og følgelig innhabil, blir derfor på mange måter det samme som å skrive en “dødsdom” over både et samfunnsengasjement og politikerrollen. Å stå for et syn i en sak / saker er vel nettopp det som gjør at man blir valgt som politiker.

Ved avstemmingen i hovedutvalget ble utfallet 9-2 i favør av at Aina Dahl ikke var å innse som innhabil i saken. Det var stemmene fra AP (3), H (3), KRF (1), SP (1) samt FrPs utvalgsleder som utgjorde flertallet. Mindretallet bestod av E. Andersen og I. Døler fra FrP.

Les også om saken på Sandefjord Venstres sider og Sandefjord Blads nettsider.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**