Asylpolitikken: Regjeringen bryter menneskerettighetene

Grunnløse asylsøkere må få raskere avslag. Det er alle partier enige om, fordi den store mengden av disse utfordrer hele ordningen med asyl. Regjeringen foreslår å foreta innstramminger for familiegjenforening for å begrense asylstrømmen. Det er fullstendig bomskudd, og rimelig meningsløst.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Å frata mennesker retten til et familieliv er brudd på liberale menneskerettigheter. Retten til et familieliv er grunnleggende i et liberalt demokrati. Det å leve sammen med sin familie er naturlig, og det å bli gjenforent med sin nærmeste familie etter at en selv har fått opphold i Norge, skal ikke mistenkeliggjøres. I utgangspunktet må familiegjenforening derfor i stor grad tillates, både av humane grunner og av hensyn til integrering.

Venstre kan aldri godta at man skal møte ekstra strenge regler for å få ektefelle og barn til Norge, bare fordi man søker opphold på ulikt grunnlag. Å innføre krav om fire års utdanning eller arbeidserfaring vil i praksis skape et A- og B-lag mellom arbeidsinnvandrere og de som har fått opphold fordi de er forfulgt. Hvor rimelig er det at man skal kunne få familien på gjenforening dersom man er i Norge for å arbeide, men ikke hvis man flykter fra et diktatorisk regime?

Familiegjenforening kan man søke om etter man har fått opphold her i landet. I praksis vil ikke dette forslaget ha noen betydning for asylstrømmen inn til Norge. Venstre mener det er mer treffsikkert å sørge for raskere saksbehandling og raskere retur. Regjeringens forslag om mer individuell behandling også av grupper asylsøkere fra konfliktområder, vil i praksis føre til at kapasiteten i UDI blir ytterligere sprengt, og ventetiden lengre.

Hvis regjeringen er så opptatt av å nå jungeltelegrafen i Mogadishu, hvorfor har ikke regjeringen prioritert raskere saksbehandlingstid – slik at grunnløse asylsøkere får en raskere retur?

Sindre Westerlund Mork
Leder i Østfold Venstre