Etablering av politiråd er frivillig for kommunene. Lensmannen i Hurum har tatt initiativ overfor kommunen om å formalisere det allerede eksisterende samarbeidet, samt videreutvikle det.
Debatten bølget fram og tilbake. Noen lurte på om vi trengte et politiråd, andre var redd for at det skulle koste penger og dessuten føre til mindre synlig politi dersom lensmannen skulle fly på møter.
Gunn-Torill Homme Mathisen (V) mente at man burde formalisere det samarbeidet som allerede eksisterer.
– Jeg mener at dialog alltid er av det gode og samarbeid på tvers er nyttig, sa hun.
Hun mente også at det ikke trengte å koste kommunen noe ekstra da dette vel vil være sporadiske møter som vil foregå i den enkeltes arbeidstid.
Unntaket vil være deltagelsen av leder i Driftsutvalget som ikke er tilsatt i kommunen og derfor må få møtegodtgjørelse.
Debatten munnet ut i et enstemmig vedtak for opprettelse av politiråd i Hurum.
Fra vedtaket:
Driftsutvalet vedtar at det opprettes et Politiråd i Hurum kommune.
Hovedmål for Politirådet er å arbeide for at:
– Hurum kommunes innbyggere opplever nødvendig trygghet og sikkerhet
– Lokalsamfunnene har gode oppvekstmiljø
– Kriminalitet, rusmisbruk, atferdsproblemer og psykiske problemer forebygges
Politirådet skal ha følgende medlemmer og sammensetning:
Ordfører (rådets leder), leder i Driftsutvalget, rådmann, kommunalsjef, SLT-koordinator og lennsmannen.
Det inngås en samarbeidsavtale mellom Hurum kommune og Lensmannen i Hurum om Politirådets arbeid, formål og oppgaver.