Engasjerer seg for Hurum Paper Mill

Stortingsrepresentant Borghild Tenden (V) tar saken og utfordrer miljøvernminister Erik Solheim.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Skal disse melkekartongene reise helt fra Hurum til Sverige for å bli resirkulert?

Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

I Stortingets spørretime fredag 29. august spurte hun om hva Solheim kan gjøre for Hurum Paper Mill.

Spørsmålet til miljø- og utviklingsminister Erik Solheim er som følger:

– Synes miljø- og utviklingsministeren det er greitt at alle brukte melkekartonger som leveres til retur blir sendt til Sverige? Dersom dette ikke er ønskelig, hva kan statsråden gjøre?

Solheim må svare innen seks virkedager.

Miljøpartiet Venstre er opptatt av resirkulerbart papp og papir. Papirposer er et godt og miljøvennlig alternativ til plastposer, sier Borghild Tenden, som tidligere har besøkt Hurum Paper Mill. Hun har fulgt med på bedriftens skjebne siden.

I Soria Moria-erklæringen sa regjeringen at de ville satse miljøvennlig. Nå mener Tenden at regjeringen må handle – tiden for fagre ord er forbi.

Borghild Tenden kjemper for Hurum Paper Mill

Foto: Venstre

– Myndighetene kan stimulere til at papirposer blir mer kjent og vanlig, sier Tenden. Hun foreslår at Vinmonopolet, som er en statlig bedrift, vurderer muligheten av å bruke papirposer i stedet for plastposer. Bare dette ville gi en stor miljøgevinst. Samtidig ville det betydd økte inntekter for Hurum Paper Mill, sier venstrepolitikeren.

Nå venter et helt lokalsamfunn på svaret fra miljø- og utviklingsministeren.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**