Venstre ønsker at alle elever fullfører sine studier

I disse dager har om lag 3350 elever i Buskerud startet sitt første studieår på videregående skole. De har spennende år foran seg med læring og etablering av nye vennskap. Dessverre vil over 1000 skoleelever i årets kull falle fra. Venstre er bekymret for det store frafallet i videregående skole, skriver Geir Stave, leder Buskerud Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Til tross for at vi er flinke til å drive skole i Buskerud, kan vi gjøre mer for å unngå frafall.

Geir Stave er leder i Buskerud Venstre

Foto: Tove Kristiansen

– Informasjonen til ungdomsskoleelever må bli bedre. Det er viktig at elever får hjelp til å finne den studieretning og de utdanningsprogram som best passer til elevens interesser og talenter. Vi må akseptere at elever endrer valg av utdanningsprogram, men alt for mange velger åpenbart "feil" i utgangspunktet.

– Buskerud må innføre fritt skolevalg, slik at elever kan få plass på den skolen de helst ønsker å gå på. Skolene vil da i større grad bestrebe seg på å utvikle sin egenart, for å være attraktiv overfor elever.

– Formidling av lærlingeplasser vil alltid være en utfordring, det har mye å si for eleven at han eller hun får en lærlingeplass som stimulerer til læring. En videreutvikling av kontakten med næringslivet er viktig.

– Lærernes arbeidsforhold er av stor betydning for elevenes motivasjon og utdanning. En "god" lærer kan skape interesse for faget, og en elev som er interessert i faget og arbeider med faget, vil i mindre grad falle fra. Jeg vil særlig fremheve betydningen av faglig kompetanse hos læreren. Venstre ønsker å gjennomføre et "lærerløft" i skolen. Det er flere momenter i "lærerløftet", les gjerne mer om dette på www.venstre.no. Det viktigste tiltaket i "lærerløftet" er at Venstre ønsker at lærere skal kunne få fri inntil et år for å studere, etter et visst antall år i læreryrket.

Vi må få frafallsproblematikken høyere opp på den politiske dagsorden. Venstre vil ikke akseptere at en tredel av skoleelever faller fra i den videregående opplæringen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**