Melby er bekymret over denne utviklingen, og mener dette er et område hvor man bør sette inn andre tiltak, for å hindre den negative utviklingen.
– I forrige generasjon var det mulig for de som var skolelei å ta seg en tur til sjøs, eller gå i lære i andre praktiske yrker. I dag skal alle gjennom den samme teorimølla, og det er svært ødeleggende for de som er mer praktisk enn teoretisk anlagt, sier Melby. – For mange svekker dette motivasjonen for å gå på skolen, og en del går rett inn i en passiv tilværelse som stønadsmottager.
– Venstre mener at vi trenger et systemskifte, med vekt på fleksibel og praktisk opplæring for teorisvake elever. Derfor vil vi ha alternative læringsarenaer, sier Melby. Fylkeskommunen har ansvaret for den videregående skolen, og det er her de største grepene må tas, mener hun.
– Med forsøksprosjektet med praksisbrev og andre mer prosjektorienterte alternativ i skolen, kan for veldig mange være løsningen. Venstre vil jobbe for at flere slike prosjekter ser dagens lys, avslutter Melby.