Kristiansands kandidater

Kristiansands kandidater til Vest-Agder Vestres stortingsvalgsliste er klare og sendes i disse dager til nominasjonskomiteen i fylket.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Listen er i alfabetisk rekkefølge, prioritert kandidatliste skal utarbeides i neste omgang. 1. november er fristen fra nominasjonkomiteen for å sende vår rangerte liste. Dette blir spennende, så bli med på møter fremover!

Alle medlemmer i Venstre har anledning til å foreslå kandidater. Forslag kan sendes nominasjonskomiteen v/Trond Birkeland eller via leder i Kristiansand Venstre Solveig Nilsen Frist for forslag kandidater er 15.september.

Andersen, Marianne Nuland (Flekkefjord)
Bekkenes, Astrid (Kristiansand)
Berge, Arild (Søgne)
Bergundhaugen, Ivar (Kristiansand)
Bjørgo, Rune (Kristiansand)
Gausdal, Reidar (Flekkefjord)
Gjone, Trond Are (Kristiansand)
Hald, Kathrine (Unge Venstre Vest-Agder og Kristiansand)
Jørgensen, Kay (Kristiansand)
Kvelland, Eva (Mandal)
Larsen, Anne Margrethe (Stortingsrepresentant og Flekkefjord)
Nilsen, Solveig (Kristiansand)
Stavenes, Jan Kenneth (Kristiansand)
Vige, Dag (Kristiansand)

Kort presentasjon av kandidatene fra Kristiansand

Bekkenes, Astrid

Astrid er lærer i videregående skole og daglig leder for eget firma, AB-trening AS. Hun sitter som folkevalgt i Kristiansand bystyre og er fast medlem i oppvekststyret. Hun er også valgt inn i fylkestinget, er der fast medlem i Næring, samferdsel og miljø. Hun er vara til Stortinget, der hun har møtt ved flere anledninger. Astrid har også erfaring fra næringslivet, blant annet bank og media.
Astrids hjertesaker er natur- og miljøvern, helse og bevegelse, samt bedre vilkår for småbedrifter og ungdomsbedrifter. Hun vil at demokratiet skal styrkes som styreform.

Bergundhaugen, Ivar

Ivar har vært Venstremedlem siden vinteren/våren 2007. Han er offiser av yrke og jobber som hovedinstruktør innen ledelse og pedagogikk ved Luftforsvarets Befalsskole. Han har også yrkeserfaring både innen medieverden og byggebransjen, og er ivrig og aktiv både som utøver og konsument av kultur og idrett.
Ivar ser seg selv som en målbevisst person med gode kommunikasjonsevner, stor arbeidskapasitet og evne til måloppnåelse og å få ting gjennomført. Ivar mener det er viktig med et bredt og helhetlig politisk engasjement, men brenner likevel litt ekstra for samferdsel, miljøspørsmål og forenkling av den enkeltes hverdag i sitt møte med samfunnet.

Bjørgo, Rune

Rune har vært medlem av Unge Venstre og i Venstre i mange år. Han er utdanna psykolog, men har også studert antropologi. Nå jobber han som psykolog i avdeling barn og unges psykisk helse ved Sørlandet Sykehus. Rune er lykkelig gift og har to små barn. Han ser seg selv som en representant for småbarnsfamilien, og er opptatt av barnehage og skole, men har også andre politiske fokus. Naturlig nok er han meget opptatt av helsepolitikk og spesielt psykiatri. Andre hovedfokus er på flyktningpolitikk, og han har tidligere arbeidet i psykososialt team ved senter for vold og traumatisk stress blant flyktninger.

Gjone, Trond Are

Trond er daglig leder i Ordkraft, et kommunikasjonsbyrå som tilbyr opplegg for mediehåndtering, internkommunikasjon, myndighetskontakt, samfunnsansvar, kriseberedskap og strategisk rådgivning. Han har tidligere vært sportslig leder i Start og er et kjent fjes i idrettskretser. Trond er gift og har to små barn. Han har ikke vært aktiv i Venstre veldig lenge, men ønsker nå å være mer med.

Hald, Kathrine Næss

Kathrine er fylkesleder i Vest-Agder Unge Venstre og har sittet i programkomiteen til Unge venstre. I Venstre sitter hun i fylkesstyret og i styret i Kristiansand. Hun er for tiden elev på Kristiansand Katedralskole Gimle.
Kathrine er opptatt av god psykisk helsevern for ungdom og en god skole med fokus på eleven i sentrum. Hun er også engasjert i ruspolitikk og er opptatt av at narkomane skal få et bedre behandlingstilbud enn de har i dag.

Jørgensen, Kay

Kay studerer offentlig politikk og ledelse ved Universitetet i Agder og er i ferd med å fullføre mastergrad i emnet. Kay er samboer og har to små barn. Han har de siste år vært meget aktiv i Kristiansand, og hans hovedfokus er på miljø. Han er engasjert i: Miljø- byutvikling- rettferdighet/frihet for alle( lokalt-nasjonalt-internasjonalt). Har tro på en et nytt fokus og tankesett blant alle, som inneholder omsorg-ansvar og mindre egoisme. Han er også opptatt av innvandringspolitikk.
Kay vil ha en styrking av skolesektoren, med økt fokus på miljøforskning, tilretteleggelse av vidergående utdanning for å stimulere til å gå videre til universitet/høyere utdanning. feks. obligatorisk Ex-phil/ex-fac i siste skoleår på videregående, og han vil ha økt satsing på forskning ved landets universiteter.

Nilsen, Solveig

Solveig har vært medlem i Kristiansand Venstre siden stortingsvalget 2005, og hun er nå leder i Kristiansand Venstre. Hun har økonomisk utdannelse og jobber som bedriftsrådgiver i Sparebanken Sør. Solveig hadde ingen politisk erfaring før hun ble med i Venstre, men hun er med for å prøve å bidra til et mer inkluderende og rettferdig Norge.

Solveig er opptatt av å gjøre det lønnsomt for både bedrifter og privatpersoner å velge miljøvennlige løsninger. Buss og tog er viktige saker. Hun ønsker også økt fokus på behandlingsplasser for rusmisbrukere og bedre tilbud innen psykiatrien.

Stavenes, Jan Kenneth

Jan Kenneth har lang fartstid i både Ung Venstre og Venstre og kjenner organisasjonen godt. Han arbeider som soneleder i hjemmetjenesten i Kristiansand og er opptatt av en god omsorgstjeneste for eldre og andre med behov for pleie og omsorg – sosialt ansvar for samfunnets svakeste. Han er også engasjert i menneskerettighetsspørsmål og internasjonal politikk.
Jan Kenneth har tidligere politisk erfaring som internasjonalt ansvarlig i Unge Venstre, og som folkevalgt i sin tidligere hjemkommune, Østre Toten.

Vige, Dag

Dag har 20 års erfaring fra det politiske liv og har vært med i en rekke råd og utvalg. I dag er han medlem av bystyre og formannskap. Dag har også allsidig erfaring fra næringsliv og media. Av yrke er han lærer, for tiden elevombud ved Fiskå ungdomsskole.
Dag har et bredt og sterkt politisk engasjement, både mht miljø, skole og digital utvikling. Han vil at folk skal komme til orde før beslutninger fattes. Ingen skal gis særfordeler pga. gode kontakter blant politikere eller offentlig ansatte. Enkeltmennesker skal lyttes til og tas på alvor.

Solveig Nilsen
Leder Kristiansand Venstre