Avslo økonomisk støtte til borettslag

I Driftsutvalget 2. september fikk styret i Knivsfjell borettslag avslag på sin søknad om økonomisk støtte til installering av sprinkleranlegg i bofellesskapet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

En av sakene på agendaen til Driftsutvalget var brannsikkerheten ved Knivsfjell borettslag.

Penger, sedler

Foto: Microsoft

Bakgrunn
Kravene til brannsikkerhet i omsorgsboliger er betydelig skjerpet i den siste tiden. Knivsfjell bofelleskap, et av Hurum kommune sine bofelleskap for demente, trenger utbedringer og installering av sprinkleranlegg. Borettslaget har søkt kommunen om økonomisk støtte til dette, kostnaden vil bli på ca kr 600 000,-

I Hurum er det politisk vedtatt å skille bolig og tjenester. Dette innebærer at alle forhold knyttet til å bo i egen bolig er den enkelte beboer sitt ansvar. Tjenesteyting er kommunen sitt ansvar.

Stortinget har vedtatt et nytt investeringstilskudd til bygging av omsorgsboliger og sykehjem. Dette tilskuddet forvaltes av Husbanken og kan også benyttes til utbedring av boliger, med dekning av inntil 20% av de totale kostnadene. Etter kontakt med Husbanken har kommunen sendt søknad til utbedring ved Knivsfjell bofellesskap. Det er kommunen som må stå som ansvarlig søker, men kan overføre midlene til huseieren, i dette tilfelle borettslaget.

Venstres leder Gunn-Torill Homme Mathisen

Foto: Finn Dale Iversen

Saken har vært løftet fram i media av Røyken og Hurums Avis.

Det ble nærmest ingen diskusjon i møtet i saken.
Det var bare Venstres Gunn-Torill Homme Mathisen som tok ordet:

– Å være politiker innebærer å prioritere mellom gode saker og av og til må man ta upopulære avgjørelser. Det må jeg dessverre i denne saken. Det kan ellers få store konsekvenser – vi har flere bofellesskap organisert som borettslag i kommunen.

I Hurum har vi store økonomiske utfordringer og jeg er redd for at dette er en av mange upopulære avgjørelser vi vil måtte ta i tiden som kommer for å få budsjettet i balanse. Jeg skulle gjerne gått inn for å bevilge penger til sprinkleranlegg, men det kan jeg ikke. I Hurum kommune er det vedtatt at man skal skille mellom bolig og tjenester og det må jeg forholde meg til. Den kommunale bostøtteordningen vil dekke en økning i husleien utover "husleietaket" for den enkelte beboer og en sikkerhetsgaranti sørger for at den enkelte sitter igjen med en viss sum etter husleien er betalt, sa hun.

Ingen andre partier hadde noe å tilføye og innstillingen fra rådmannen ble enstemmig vedtatt.

Vedtak:
Hurum kommunestyre avslår søknaden fra Knivsfjell borettslag om økonomisk støtte til utbedring av brannsikkerheten ved Knivsfjell bofellesskap. Dersom utgiftene fører til husleieøkning som overstiger kommunes vedtatt "husleietak", vil kommunal bostøtte dekke utgiftene for den enkelte beboer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**