Fisk er viktigere enn olje

-Troms Venstre vil også for neste forvaltningsperiode skjerme de mest sårbare områdene, tradisjonelle gyteområder og oppvekstområder for yngel, uttaler Fylkesstyret og prioriterer miljøet og de langsiktige verdiene framfor olje- og gassutvinning utenfor Lofoten og Vesterålen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Troms Venstre ser det som overordnet at nasjonen tar ansvar for å forvalte havet og kysten slik at bærekraften beholdes for generasjoner framover. I bunnen ligger at vi må sikre det som er varige og sårbare verdier; altså fisken og hele økosystemet i havet. Fisk og andre marine produkter er sunn mat og god medisin. Næringsvirksomhet knyttet til høsting fra havets ressurser har i lang tid vært en bærebjelke i kystens økonomi og vil også kunne være det i framtida.

Midlertidig petroleumsvirksomhet må derfor forholde seg til de langsiktige verdiene. Venstre åpnet for skånsom petrovirksomhet nord i Barentshavet i forrige runde. Det finnes argumenter for at petrovirksomhet også bør foregå på norsk side, blant annet fordi aktiviteten er stor på russisk side. Foruten det økonomiske er teknologiutvikling og utslippsberedskap viktig. Gjeldende forvaltningsplan ga grønt lys for noen områder og gult lys for resten av kysten. Venstre ønsket at noen områder skulle spares for annen næringsvirksomhet og gis rødt lys på petrokartet, men partiet fikk ikke gjennomslag for det. Troms Venstre vil også for neste forvaltningsperiode skjerme de mest sårbare områdene, tradisjonelle gyteområder og oppvekstområder for yngel.

Troms Venstre vil gi oljeselskapene incentiver til å drive miljøvennlig, også utover dagens krav. Venstre vil bidra til at det kan forskes på nødvendig teknologi som kan sikre både virksomheten og miljøet. Men god vilje er ikke ensbetydende med at alt vil gå bra. Noen steder tåles det ikke uhell. Når også verdiene øker mer på havbunnen enn i fond, bortfaller de økonomiske argumentene for en høy utviklingstakt. Samtidig må omstilling til annen energi skje før alle olje- og gassreserver er tømt.

Landsdelen står overfor et voldsomt press for å øke leite- og utvinningstakten. Troms Venstre prioriterer miljøet og de langsiktige verdiene. Fisk er i så måte viktigere enn olje. Venstre vil arbeide for å utvikle ikke-fossil energi som både Verden og klimaet kan være tjent med på lang sikt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**