Omkamp om Hørselsklassen på Sem

Dessverre har mange kommuner i Vestfold gitt beskjed om at de kommer til å bryte samarbeidet med Tønsberg kommune når det gjelder Hørselsklassen på Sem, og andre kommuner har gitt utrykk for at de i fremtiden kommer til å gjøre dette. Det mener Tønsberg Vestre er sterk beklagelig.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Skole

Hørselsklassen på Sem blir ikke nedlagt, men etter Venstre er sitt syn det svært synd at våre nabokommuner i Vestfold ikke ønsker å være med å finansiere dette gode tilbudet, som er et tilbud for tunghørte elever fra hele Vestfold. Tønsberg Venstre har derfor tatt denne saken opp på fylkesplan, og sammen med Vestfold Venstre gått ut med en sterk oppfordring til venstrelag i andre kommuner for å jobbe aktivt for at kommunene igjen skal være med på spleiselaget, som det er å videreutvikle og styrke hørselsklassen. Leder i Tønsberg Venstre, Hilmar Flatabø, oppfordre også de andre partiene i Tønsberg til å ta dette opp med sine partifeller i Vestfold slik at hørselsklassen kan styrkes istedenfor å måtte redusere.

Grunnen for at hørselsklassen skal bør styrkes er enkel. Tilbudet elevene får ved Hørselsklassen på Sem er meget god. Dette er en skole som har eksistert i mange år. Venstre er også bekymret for at et godt fagmiljø må reduseres dersom hørselsklassen må redusere sin virksomhet. Det tar lang tid å bygge opp et godt fagmiljø, men kort tid å rive det ned. Vestfold Venstre ønsker å bevar dette fagmiljøet.

Det er også et faktum at mange kommuner vil få problemer med å skaffe fagfolk dersom man ønsker å lage et eget kommunalt tilbud. Tunghørte elever kan møte problemer i sin skolehverdag, både faglig og sosialt p.g.a. sitt handikap. Ved å tilby dem undervisning i en klasse og skole som er tilpasset dem, mener Venstre at denne gruppen ikke bare vil få et bedre læringsmiljø, men også lettere få et sosialt miljø. Finansieringen har for mange kommuner vært et ankepunkt når det gjelder å støtte hørselsklassen. I dag må hver kommune betale et bidrag, selv når de ikke har elever ved skolen. Dette for å sikre kontinuiteten ved skolen. Gode tilpasset opplæring for elever med funksjonshemminger er ressurskrevende. Spørsmålet er om det er mindre ressurskrevende å tilby en tilsvarende opplæring i egen kommune. Vestfold Venstre tror ikke det. Dessuten stiller vi oss spørsmål om det ikke er et felles ansvar for Vestfold kommunene å komme sammen og lage et interkommunalt opplæringstilbud for denne gruppen elever.

Vestfold Venstre og Tønsberg Venstre mener at for tunghørte elever er Hørselsklassen et bedre tilbud enn det den enkelte kommune alene kan tilby, og at dette er grunnen til at kommunene fremdeles bør delta i finansieringen av dette tilbudet.

Derfor inviterer Venstre til politisk omkamp om denne saken i flere Vestfold kommuner.

Oversikt over kommunene:
1) Viderefører samarbeidet om Aulerød barnehage?
2) Viderefører samarbeidet om Hørselsklassen?
Svelvik: 1) Ja – 2) (deltar ikke)
Sande: 1) Nei – 2) Nei
Holmestrand: 1) Nei – 2) Nei
Hof: 1) Nei – 2) Nei
Re: 1) Nei – 2) Nei
Andebu: 1) Ja – 2) Nei
Lardal: 1) Ja – 2) Ja
Horten: 1) Ja – 2) Nei
Tønsberg: 1) Ja – 2) Ja
Stokke: 1) Ja – 2) Nei
Sandefjord: 1) Ja – 2) Ja
Larvik: 1) Ja – 2) Nei (på sikt)
Nøtterøy: 1) Ja – 2) Ja (vurderes fortløpende)
Tjøme: 1) Ja – 2) Nei (pol. vedtak 22.05.08)

Les også artikkel i Tønsbergs Blad om saken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**