En verdig asylpolitikk

-Vi har ansvar for å jobbe med langsiktige løsninger for asylanter i kommunene, samtidig som vi må søke positive straksløsninger og ikke bare fokusere på negative argumenter av ren fremmedfrykt, uttaler Troms Venstre. Her er hele uttalelsen fra styremøtet i Harstad:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Troms Venstre registrerer at det trengs 50 prosent flere asylplasser i Norge innen utgangen av 2008. Utlendingsdirektoratet (UDI) utfordrer nå en rekke kommuner, også små distriktskommuner, til å ta i mot asylanter. Flere kommuner er ikke godt forberedt, noe som kan være uheldig for alle parter. Vi har derfor et ansvar for å jobbe med langsiktige løsninger for asylanter i kommunene, samtidig som vi må søke positive straksløsninger og ikke bare fokusere på negative argumenter av ren fremmedfrykt. Venstre vil bidra til en saklig debatt om de utfordringer og muligheter som følger med integrering.

Kommunene kan, gjerne sammen med private aktører, bidra til verdige løsninger som fremmer trivsel og demper spenningene. Opplæring, særlig norskopplæring, er også viktig for asylsøkere.

Asylanter som får oppholdstillatelse, utgjør en viktig ressurs og kan bidra i arbeidslivet. For å sikre arbeidskraft til en fremtidsrettet og bærekraftig velferdsstat vil utfordringen fremover ikke være å begrense innvandringen, men hvordan vi skal tiltrekke oss nok arbeidskraft. Venstre krever en målrettet satsing slik at vi kan hevde oss i konkurransen om arbeidskraften, uavhengig av hvor arbeidstakeren kommer fra.

Menneskers frie bevegelser over landegrenser er en grunnleggende liberal verdi, til beste for det enkelte menneske og for samfunnene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**