-Asyldugnaden klarer vi

— Stavanger kommune har alltid hatt en åpen dør i forhold til asylsøkere. Det er ingen grunn til å endre denne praksisen nå. Dette er et dugnadsarbeid staten har bedt oss om å være med på, sier Venstres Per A. Thorbjørnsen. Thorbjørnsen leder kommunalstyret for levekår i Stavanger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Hero ønsker å etablere asylmottak i Rogalandstunet på Våland. Stavangerådmann Inger Østensjø påpeker at et asylmottak med plass til 150 asylsøkere vil forsterke presset på kommunens allerede hardt pressede tjenester: «Stavanger har spesielle utfordringer med et meget stramt boligmarked, mangel på barnehageplasser, kapasitetsproblemer i norskopplæringen både for grunnskoleelever og voksne, press på helsetjenestene og stor arbeidsinnvandring.» Likevel anbefaler rådmannen at asylmottaket etableres, forutsatt et godt samarbeid med Hero Norge AS. Rådmannen vil heller ikke motsette seg at det etableres et eget mottakssenter for enslige mindreårige på adressen i Lagårdsveien 115.

-Det er riktig at vi står overfor utfordringer her. Det er forhold vi evner å løse, sier Thorbjørnsen.

Fremskrittspartiet har benyttet anledningen til å krisemaksimere situasjonen slik partiet alltid gjør når det er snakk om innvandrere eller asylsøkere. I kommunalstyret for levekår uttalte Frps Kjell Tjosevik; -vi må si nei til dette. Det finnes kriminelle blant asylsøkerne, derfor vil vi holde dem i vanlig mottak til saken er avgjort.
Hva er så et vanlig mottak? I følge IMDI er det allerede etablert 40 desentraliserte mottak rundt om i landet. Det eksisterer mange ulike typer mottak, det har sammenheng med at det finnes asylsøkere i mange forskjellige livssituasjoner.

— Ingen av de asylsøkerne som har kommet til byen har vært ønsket velkommen av Frp. Jeg sier ikke at dette er enkelt, men utfordringene er løsbare. Han minner om at det også vil bli bidratt med mye statlige penger, sier Thorbjørnsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**