Naturvernforbundet på linje med Venstre i veisaken

I et avisinnlegg i Lindesnes redegjør fylkessekretæren i Naturvernforbundet, Peder Johan Pedersen, for forbundets syn på veisaken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Han skriver bl.a.:

DEMOKRATISK VEI TIL NY E39 I LINDESNES
Fredag 15.08 kalte ordføreren i Lindesnes i all hast inn til et åpent informasjonsmøte på Vigeland der ordførerne i Lister – regionen, fylkesordføreren, prosjektleder fra Veivesenet og representant for “Bedre Stamvei Sørlandet” deltok. Merkelig nok var ikke ordføreren i Lyngdal invitert. Bakgrunnen for møtet var den seneste tids motstand mot veiplanen i Lindesnes, en dagløsning på 3,5 km fra Fardal til Osestad. Dette møtet var åpenbart trommet sammen for å stoppe enhver motstand mot planforslaget.

…………………………………………………………………………..

At en sak utvikler seg og endrer retning, betyr at demokratiet fungerer. Det er nettopp noe av dette som er demokratiets styrke i en beslutningsprosess, her med aktører som Velforeningen for Vestbygda og Naturvernforbundet mfl. At innspill fra disse var uønsket og sensurert bort, er uhørt og
alvorlig. Det tjener ikke saken, og gir møteledelsen og paneldeltagerne liten ære.

…………………………………………………………………

Det er jo først når det står svart og hvitt i Vegvesenets egen konsekvensutredning hvilken ødeleggelse en dagløsning vil gi. Reguleringsforslaget fra Fardal til Osestad innebærer omfattende ødeleggelser av store natur- og kulturverdier knyttet til biologisk mangfold og fornminner/kulturminner. Løsningen vil også på grunn av stigningen mot Udland, 120 meter, medføre store utslipp av klimagasser og forbruk av drivstoff sammenliknet med en tunnelløsning med en slak veiprofil.

Naturvernforbundet i Vest-Agder ser nødvendigheten av å få en bedre vei på denne strekningen. Vi mener imidlertid at forslaget om en dagløsning fra Fardal til Osestad som en framtidig veiløsning, vil få en hel rekke uakseptable miljøkonsekvenser. Det bør derfor utarbeides alternative løsninger som som omfatter et større geografisk område med tunnelløsninger, ikke minst for strekningen Fardal – Osestad.
————————————-

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**