Lokalpolitisk styring av Haugaland Kraft

Bystyret i Haugesund skal for første gang behandle en eierskapsmelding for de kommunale selskapene høsten 2008. I denne meldingen vil kommunens eierskap i Haugaland Kraft måtte stå sentralt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Svein Abrahamsen

Av Svein Abrahamsen

Kommunen har som eier et ansvar for å sikre at Haugaland Kraft har et styre med den nødvendige kompetansen for å nå selskapets mål. I Haugaland Kraft blir styret satt sammen av utvalgte lokalpolitikere fra eierkommunene. Dette er en praksis som kommunen bør vurdere om skal videreføres.

Haugaland Kraft skal drives på et forretningsmessig grunnlag og må tjene penger for å utvikle seg videre. Det er dermed viktig at styret har medlemmer med erfaring fra næringslivet. Styret bør ha medlemmer med bransjekunnskap fra kraftsektoren og med kompetanse innen områder som foretningsutvikling, bedriftsøkonomi og forretningsjuss.

Haugaland Kraft har en viktig samfunnsmessig rolle i vår region, og bør derfor være underlagt lokalpolitisk styring. Selskapet bør også ha styremedlemmer med politisk kompetanse for best mulig å ivareta sin samfunnsmessige rolle. Den overordnede politiske styringen av selskapet bør imidlertid skje i åpne møter i bystyret heller enn bak lukkede dører i styrerommet i Haugaland Kraft. Byens borgere vil da få mulighet til å følge med i hvordan lokalpolitikerne ivaretar fellesskapets interesser i styringen av selskapet, og kan komme med innspill til hvordan selskapet bør styres.

Innføringen av en eierskapsmelding gir bystyret et politisk verktøy til å ivareta en slik overordnet styring. Ved behandlingen av meldingen kan bystyrepolitikerne ta stilling til hva de vil med Haugaland Kraft og gi føringer som selskapsstyret må forholde seg til, for eksempel knyttet til miljø, likestilling og etikk. Den forretningsmessige driften av selskapet kan dermed i større grad overlates til andre enn lokalpolitikerne.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**