Økt antall asylsøkere krever klar integreringspolitikk

Venstres sentralstyre er bekymret over den passive holdningen regjeringen viser i integreringspolitikken. Et økt antall asylsøkere til Norge krever klart prinsipielt lederskap og klare holdninger til integrering.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Venstre legger til grunn at asylinstituttet har sin basis i flyktningekonvensjonen. Venstre står fast på å ta i mot det antall flyktninger FN ber oss om.

Vi må se asyldebatten i sammenheng med verdens krig og konflikter, mener Venstre.

Foto: Luth

Sommerens diskusjon om norsk asyl- og flyktningpolitikk føres uten blikk til internasjonal politikk og løsrevet fra verdens krig og konflikter. Venstre erkjenner at Norge, i likhet med våre naboland, har plikt til å hjelpe dem som trenger en nødhavn.

Mottaksplasser
Det økte antallet asylsøkere gjør det nødvendig med et større antall mottaksplasser. Det er staten som er ansvarlig for asyl- og flyktningepolitikken, og det er Norge som stat som er forpliktet av flyktningekonvensjonen, men kommunene skal gis incentiver til å ta i mot flyktninger og huse asylmottak. Det er viktig at kommunene og dets innbyggere informeres i god tid på forhånd. Venstre er positiv til å etablere flere desentraliserte mottak, der asylsøkerne kan bo i ordinære boliger. Desentraliserte mottak gir beboerne en mer normal livssituasjon. Erfaring viser at dette skaper færre reaksjoner og bidrar til bedre tilpassing og deltakelse i samfunnet.

Vi må ta imot det FN ber oss om.

Foto: FN

Arbeid i Norge
Venstre åpner også for at asylsøkere kan få arbeide i Norge. Asylsøkere som har fått avslag på søknaden, men er uten returmulighet til hjemlandet bør få midlertidig arbeidstillatelse slik at disse kan forsørge seg selv. Personer som venter på avgjørelse bør også kunne få midlertidig arbeidstillatelse. Venstre ber om at regjeringen legger til rette for en ordning etter modell fra want2work-prosjektet i Danmark. Venstre frykter at passiviteten den enkelte opplever skaper store problemer uavhengig av endelig avgjørelse.

Man skal ha rett til å følge seg trygge på asylmottak.

Rett til å føle seg trygg
Venstre reagerer sterkt på voldsovergrepene, og overgrep mot kvinner, som skjer på asylmottakene. Mennesker som bor på mottak skal ha rett til å følge seg trygge fra overgrep og bemanningsituasjonen må derfor gjennomgås og styrkes. Voldshandlingene må tas svært alvorlig av poltiti og rettsvesen. Generelle tiltak for å begrense asylsøkernes bevegelsesfrihet er spekulativ og inhuman politikk og bryter med grunnleggende rettsprinsipper. Det er — og skal være — både lov og legitimt å søke asyl i et annet land. Lukkede mottak eller andre særordninger må derfor avvises.

Det bør tale for innvilgelse av asylsøknad dersom søkeren har vært utsatt for overgrep mens de har vært i mottak i Norge.

Norge har behov for en aktiv å god mottakspoltikk og en mye mer målrettet og reell integrering. Å aktivt møte de kreftene som nører opp under rasisme og fremmedfientlighet er en av den største utfordringen i norsk asyl og innvandringspolitikk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**