— Knallbra av Orlund!

Skedsmo Venstres leder Boye Bjerkholt er svært fornøyd med at ordfører Anita Orlund åpner armene for å ta imot flere flyktninger. — Det er veldig flott at det nå kommer signaler fra Arbeiderpartiet om at Skedsmo bør være med og ta sin del av ansvaret for å bosette de flyktningene som kommer til landet, sier Bjerkholt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Mennesker

Foto: Microsoft

Skedsmo kommune har tidligere valgt å ikke fullt ut imøtekomme Inkluderings-og mangfolddirektoratet (IMDi) sine anmodninger. Da en slik anmodning ble behandlet i fjor høst, var det kun Venstre og SV som ga full tilslutning til IMDis forespørsel, mens flertallet mente at Skedsmo ikke hadde kapasitet til å ta imot 45 flyktninger i året. Siden den gang har antallet flyktninger som kommer til Norge økt markant, over alle forventinger. Da Venstre tok opp spørsmålet i kommunestyremøtesalen i juni, mente ordføreren likevel at det ikke var noen grunn til å foreta en revurdering av spørsmålet.

– Men det er tydelig at ferien har hjulpet, og ingenting gleder meg mer enn at ordføreren nå signaliserer en positiv holdning til at Skedsmo skal ta et stort løft i det som hun helt riktig beskriver som en nasjonal dugnad, sier Bjerkholt.

– Det gjenstår å se hva Arbeiderpartiet til syvende og sist gjør når IMDi kommer med en ny anmodning innen kort tid, men alt ligger til rette for at vi nå kan få et flertall for at Skedsmo kommune setter seg i førersetet i den nasjonale dugnaden som trengs i flyktningspørsmålet. Det er jeg veldig glad for, avslutter Bjerkholt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**