Frykter for Norges forskningsrenommé

Som om ikke forskningen lider nok under den rødgrønne regjeringen, valgte forskningsminister Tora Aasland nylig å be forskningsinstitusjoner være tydeligere i sine krav overfor regjeringen. Venstres Odd Einar Dørum frykter nå for Norges forskningsrenommè blant våre naboland.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Aaslands bønn skjedde kort tid etter at hun selv valgte å droppe stortingsmeldingen om rekruttering av forskere. Dørum frykter nå for Norges renommè blant våre naboland og sier at SVs slette innsats på forskning og utdanning, egentlig er en bønn fra SV om å slippe regjeringsmakt.
— Satsingen på rekrutteringen av forskere som regjeringen lovet i Soria Moria-erklæringen er en flopp. SV har gitt opp og tapt saken i regjeringen, konstaterer Dørum trist. Regjeringen tar etter Venstres mening ikke den prekære mangelen på forskere på alvor.

Venstre vil ha mer til forskning.

Lagt merk til
Den manglende satsingen på forskning vil bli lagt merke til i våre naboland.
— Det kan jo oppfattes ute, rike som vi er på penger som vi høster fra olje og gass, at vi ikke satser på såkorn for framtida, sier Dørum. – SV har sviktet totalt på forskning og utdanning og jeg tror det er et signal om at de helst vil slippe regjeringsmakt og ansvar, sier Dørum.

Invester i framtida
En gunstig økonomisk situasjon for Norge gjør at muligheten til å investere i framtida sjelden har vært større.
– Det gjør man ved å satse på kunnskap og nye ideer, gjennom bevilgninger til utdanning, forskning og næringsliv. Det krever politisk evne til å se forskningens betydning, og politisk vilje til å satse på forskning, sier Dørum.

Venstre er kritisk til kutt til universitet og høgskoler.

Foto: Microsoft

Regjeringen trenger avløsning
Regjeringen er dessverre nesten blottet for slike tanker, og vi har sett det tydeligst på tre felt: a) kutt i bevilgningene til universitetet og høgskoler, b) manglende satsing på Forskningsfondet og c) manglende satsing på næringsrettet forskning og svekkelse av den vellykkede SkatteFunn-ordningen.
— Regjeringen har i grunn verken hjerte eller vilje til å prioritere det norsk forskning trenger. Det virker som om dette er noe de skyver foran seg og ikke tar helt på alvor. Det er et signal om at SV ber om avløsning fra regjeringen, sier Dørum.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**