Forvaltningsplan for Norskehavet

Hvem ønsker SV og SP å føre bak lyset når de påstår at de ønsker petroleumsfrie soner? Står ikke SV og SP bak det de selv har vært med på å underskrive.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Forvaltningsplanen er gitt kort behandlingstid, og fylkesrådet har derfor gitt sin uttalelse til planen på vegne av fylkestinget. For å sikre bred behandling er fylkesrådet så raus at de inviterer gruppelederne fra opposisjonspartiene til å komme med sine uttalelser til forslaget som de hadde utarbeidet. Venstre ga tilbakemelding og fremhevet at vi var særlig godt fornøyd med fylkesrådets forslag til vedtak pkt. 5 og 6. i det vi hadde fått utsendt. Punktene lød som følger:

5. Fylkesrådet anmoder at det i planens endelige arealvurderinger utredes bruk av petroleumsfrie soner.’

6. Nordland fylkeskommune foreslår at Nordland velges som nasjonalt case i forhold til å identifisere og spesifisere hvilke krav som må oppfylles for at en kan si at oljevernet er akseptabelt.

SÅ KOMMER DEN DOBBELTE OVERRASKELSEN:

1. I det endelige vedtaket er nettopp disse to punktene utelatt (underskrevet av fylkesråd fra SV).
2. SV og SP går høyt på banen i både radio og aviser og sier at de i forvaltningsplanen forlanger oljefrie soner.

Er det dette som kalles å tale med kløven tunge? Ble fylkesrådet så skvetten over rosen de fikk fra Venstre at de måtte gå på akkord med seg selv?.

Nordland Venstre

May Valle