Nå må vi smi mens bussen er varm
I hovedstaden har de satset på kollektivtrafikken og lyktes! Raskere kjøretid og høy frekvens mellom avgangene har ført til å gjøre det enklere å velge miljøvennlig. I tillegg har de redusert prisen. Fra 1. august koster månedskortet for kollektivtransport i Oslo 550 kroner.
I Trondheim kan det se ut som vi også har lyktes med bedre punktlighet etter at vi la om til flere kollektivfelt i Midtbyen. 170 flere bussavganger i døgnet betyr at mange får et enklere tilbud. Nå må også vi stimulere til lavere pris på månedskortet. Sett ned prisen til 550 kroner (dagens pris er 690) og matpakkekjørerne får et reelt valg. Ikke tar det lengre tid, behagelig busstur hvor alle får sitte og en pris som er lavere enn å kjøre bil. Nå har vi sjansen! Har vi sagt A, så må vi følge opp tiltakene under B og C. Politikerne i Fylkestinget må bruke de ekstra belønningsmidlene som kommer (vedtatt i klimaforliket på Stortinget) til billigere månedskort.
Belønningsordningen for kollektivtrafikk som ble innført av tidligere samferdselsminister Torild Skogsholm ( V) er et effektivt tiltak for å stimulere storbyene til å prioritere fremkommelighet for kollektivtransporten og å gjøre kollektive løsninger mer konkurransedyktige og attraktive i forhold til bruk av personbil i byområder. Nå vil Venstre at disse pengene skal komme busspassasjerene til gode gjennom billigere månedskort.
Elisabeth Paulsen, medlem av Fylkestinget og Jon Gunnes, leder i Sør-Trøndelag Venstre.