Juridisk uenighet om inhabilitet

I hovedutvalgssaken vedrørende Linaae-gården er fylkestingsrepresentant Aina Dahls habilitet trukket i tvil. Fylkesrådmannen har sendt saken til juridisk vurdering hos henholdsvis professor Geir Woxholt og professor Ørnulf Rasmussen, og her er konklusjonene sprikende.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Aina Dahl

Mens Geir Woxholt mener Aina Dahl var innhabil i saken knyttet til Linaae-gårdens skjebne ved behandlingen i fylkets hovedutvalg for plan og areal, hevder Ørnulf Rasmussen tvert imot at Aina Dahl var habil ved behandlingen.

Les flere detaljer om saken på Sandefjord Venstres nettsider.

I tillegg har jusprofessor Eivind Smith gjennomgått Woxholts konklusjoner, og Smith skriver bl.a. følgende: “…og jeg må tilstå at jeg ikke er overbevist av Woxholths skrift”. Videre kommenterer Smith i sin oppsummering:
– det er svakheter i resonnementet bak Woxholths delkonklusjon om at saken om Linaaegården ikke er politisert.
– “forutinntatthet”, slik Woxholth bruker begrepet, utelukker ikke på noen måte en nyansert vurdering av den enkelte sak.

I tillegg påpeker Smith at Woxholth et sted i sitt resonnement snur bevisbyrden på hodet, dvs. at representanter pålegges å bevise sin habilitet.

Etter Vestfold Venstres mening er utfallet av denne saken svært viktig. Kan man som politiker ikke være samfunnsengasjert uten å bli erklært innhabil? Hva med politikere som f.eks. er medlemmer av interesseorganisasjoner knyttet til eiendomsrett, veiutbygging, sykehuspolitikk etc.?

Skulle utfallet av behandling i hovedutvalget 3. september bli at Aina Dahl erklæres inhabil, vil politikerne også legge en regel til grunn for hva politikere kan engasjere seg i. I utgangspunktet er det vel et tankekors at svært mange politikere nettopp er politikere fordi de er samfunnsengasjert og nettopp brenner for noen enkeltområder mer enn andre.

Fylkesrådmannen skriver også i sin bemerkning i saksframlegget til hovedutvalgets møte 3. september følgende:

“Det er videre grunn til peke på at dersom hovedutvalget kommer fram til Aina Dahl var inhabil ved behandlingen av sak 17/08, vil det være naturlig at fylkesrådmannen utreder nærmere hvilke konsekvenser en slik praksis vil kunne ha for andre folkevalgte i lignende situasjoner.”

Vi kan ikke være mer enige!

Vi håper virkelig våre politiske kollegaer er enige i de resonnmentene som både professorene Smith og Rasmussen kommer fram til i sine kommentarer, når saken om Aina Dahls troverdighet som politiker skal avgjøres i hovedutvalgets møte 3. september.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**