Yxney: Fordomsfritt og uavhengig?

Da planutvalget behandlet Yxneysakene første gang hadde Høyre glemt sine forsikringer om å behandle sakene fordomsfritt og uavhengig av Yxneyavtalen. Er det håp om bedring ?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

“Jeg kan, som formann i planutvalget, berolige representanten Anmarkrud med at, når disse sakene kommer dit, så vil i all fall Høyres gruppe behandle disse fullstendig fordomsfritt og uavhengig av denne avtalen”
Ordene tilhører Høyres Tor Steinar Mathiassen — og falt i forbindelse med bystyrets debatt om Yxneyavtalen i november 2007.
Da planutvalget i mai første gang behandlet alle tiltakene avtalen forutsetter at grunneieren på Yxney skal få gjennomføre, hadde både Mathiassen og resten av Høyres gruppe glemt forsikringene om at byggesakene skulle behandles uavhengig av avtalen: (Deler av) avtalen ble brukt som “særlig grunn” for å gi dispensasjoner fra plan- og bygningsloven i alle sakene.
Etter at vedtakene ble påklaget av Den Norske Turistforening, Sandefjord Naturvern og fylkesmannen i Østfold, kommer sakene til ny behandling i planutvalget onsdag 27. august. Høyre får dermed en ny mulighet til å behandle byggesakene “fullstendig fordomsfritt og uavhengig” av avtalen.
Sandefjord Venstre har, sammen med Sandefjord SV, påklaget lovligheten av bystyrets godkjennelse av Yxneyavtalen og vi finner det meningsløst og uakseptabelt å bruke denne avtalen som grunnlag for å gi dispensasjoner fra byggeforbudet i strandsonen. I tillegg til at avtalen — etter vår oppfatning — gir dårligere tilgjengelighet til strender og utmarksområder på Yxney, har avtalen prinsipielle sider som vi ikke vil støtte under noen omstendigheter:
* Vi mener det er galt at kommunen forhandler bort allmennhetens ferdselsrettigheter.
* Vi kan ikke akseptere at kommunen mottar penger som vederlag for å gi dispensasjoner etter plan- og bygningsloven.

Tor Homleid,
politisk nestleder, Sandefjord Venstre