Hovedutvalget for oppstart av reguleringsplan på Buviksplatået

Hovdutvalget for plan, miljø og tekniske tjenester vedtok å iverksette reguleringsplan for Buviksplatået og dermed falt rådmannens instilling om først å utarbeide en landskapsanalyse med 4 mot 3 stemmer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Od Bjørn Sundsdal(Krf) stemte for igangsetting av reguleringsplan or Buvikplatået

Høyres Harald Eriksen fremmet i møtet et forslag om å iverksette reguleringsplanarbeidet omgående og ikke vente på en landskapsanalyse, som han så på som et forsøk på å trenere saken. Det er jo allerede utarbeidet en reguleringsplan for området og dermed er alt kjent fra før uttalte Eriksen og pekte på at hans forlag var vesentlig redusert i forhold til de tidligere planene som gikk helt opp mot Urbassenget og pp mot Lyngknuten.

Venstres Stian Lund mente det var viktig å etablere sentrumsnære boligområder med god bokvalitet og støttet Eriksens forslag om å iverksette oppstart av planarbeide uten å gå den forsinkende runden med landskapsanalyse.

Utvalgsleder Dag Eikeland pekte også på at en analyse uansett ville bli del av det videre planarbeidet for området og støttet også Eriksens forslag. Plansjef Sveinung Jørundland uttalt at han skjønte ønsket om å hoppe over landskapsanalysen og gå direkte på reguleringsarbeidet. Han uttalte samtidig at de gamle planene ikke inneholdt de kvaliteter som dagens byggeskikk tilsier og at de av den grunn var glad for at de tidligere planene ikke ble iverksatt slik de forelå. Plansjefen pekte på at en ny reguleringsplan i mindre skala ville ta med seg dagens krav til boligutbygging og mente også at saken uansett utfall burde til bystyret for behandling.

Rødt ønsket å utsette saken og begrunnet det med at de hadde gjort en henvendelse til rådmannen om å utrede hvor de kunne fortette bebyggelse i sentrum. Forslaget falt imidlertid med 5 mot 2 stemmer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**