By på felgen

Ja, hva er egentlig Grimstad sin praktiske satsing på sykkel?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**


Leser i Agderposten 21.08 at i Grimstad har sykkelbruken økt fra 13 til 15 prosent. Det er vel nesten økning innenfor de variabler det er i en undersøkelse som dette. Fra 2005 skulle kommunen satse veldig på sykkel, ordføreren den gang uttalte “Målet er å få et sammenhengende og gjennomgående sykkelstinett i Grimstad. Så er utfordringen til hver enkelt at en nå bruker disse stiene og ikke sykler i bilveiene der det finnes sykkelsti.” (kommunens hjemmeside) 2 år etter er det ikke blitt nevneverdig tryggere å sykle i Grimstad. I sentrum er det fortsatt en plass for biler og en for fotgjengere, men ingen merking i veibanen til syklistene. Dette er også fraværende rundt omkring i kommunen. Et slikt tiltak bør vel både være billig og enkelt inntill stier er bygd?
Noen steder er det riktignok bygd sykkelstier, men dette går sent og fortsatt er det slik at skal man ut å sykle bør en ha trent mye på manøvrering, og da kanskje spesiellt unnamanøvre.

Arne Kristian Ekra

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**