Brev til ordføreren i Lindesnes

Jon Harald Rømteland fra Sør-Audnedal har sendt brev til ordføreren i Lindesnes om veisaken. Med hans tillatelse gjengir vi på nettsidene det meste av det han skriver.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**


Hei!

Jeg er meget skuffet over ditt krasse utspill i NRK- Sørlandet/fjernsyn tidligere denne uken, mot Venstres Anne Margrethe Larsen.
Hvilke forutsetninger du og dine partifeller hadde i mai for å vurdere de alvorlige konsekvensene av det meget alvorlige inngrepet mellom Fardal og Udland, er det mange som har stilt spørsmål ved. Borghild Tenden, Anne Margrethe Larsen og Astrid Bekkenes har nemlig satt seg inn i denne viktige saken. De har vært på befaring og hørt på hvordan vi føler dette. Dette gjelder framtida for ei hel bygd som teller mer enn 71 personer. Denne miljøutbyggingen har også meget store miljømessige og samfunnsmessige konsekvenser. Vi er også forundret over at du og dine partifeller har forsøkt å villede opinionen ved å legge fram feil fakta(Jfr. presseoppslag 16.05.2008):Sitat:”1997 ble hus ekspropriert, og folk måtte flytte fra sine hjem. Fædrelandsvennen leder den 06.08.08 fortsetter denne feilinformasjonen, hvor han skriver:sitat:”For mange år siden ble flere hus ekspropiert for å gjøre plass til til ny og bedre vei. Men ennå er ikke en spade stukket i jorda.” Sitat slutt. Hvem de har fått denne informasjonen av, vet jeg ikke. Sannheten er imidlertid den at i 1997 ble 1 hus ekspropiert og et annet hus ble det inngått avtale om innløsing til en pris av kr.300 000. Disse boligene lå i nær tilknytning til Lindesnes kommunes største boligfelt. Siden den gang har et enstemmig kommunestyre bestemt at framtidig E-39 ikke skal gå gjennom dette boligfeltet.
Veien skal gå i tunnel rett fram i fortsettelse av brua over Audnaelva.
Det du ogt dine partifeller burde gjort, var å sette dere inn i disse planene og konsekvensene av dem. Det har seg nemlig slik at ingen hus langs strekningen Fardal-Osestad var ekspropiert gjennom den godkjente planen fra 1997. Derimot har Statens vegvesen sett seg nødt til å innløse 2 boliger langs den nye strekningen. Ytterligere 5stk har krevd innløsning.
—————————————

Jeg håper inderlig at Teknisk Utvalg i nær framtid avslår det fremlagte planforslaget, slik at vi alle sammen kan sette alt inn på å komme i gang med konsekvensutredning for hele strekningen mellom Vigeland og Herdal.

Mvh
Jon Harald Rømteland

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**