Høringsuttalelse til kommuneplanmeldingen 2008 i Gran kommune

Styret i Gran Venstre har hatt til behandling Gran kommunes kommuneplanmelding til kommuneplanens samfunnsdel, og har avgitt sin høringsuttalelse

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**


Det vises til kommunens hjemmeside hvor kommuneplanmeldingen for kommuneplanens samfunnsdel er lagt ut til høring, jfr. kommunestyrevedtak i sak 60/08 fra møte den 19.06.08.

Gran Venstre har i vår gjennomgang av kommuneplanmeldingen hatt fokus på følgende områder med henvisning til de aktuelle kapitlene i samfunnsplanen:

· Kapittel 2.2 Befolkningsutvikling og bosettingsmønster/Kapittel 10 Arealforvaltning
· Kapittel 6.1 Oppvekst og læring
· Kapittel 6.7 Landbruk

Når det gjelder kapitlene 2.2 og 10, samt kapittel 6.7 ser vi disse kapitlene i sammenheng med kommuneplanens arealdel som også her til høring, og vil komme tilbake til vår høringsuttalelse i tilknytning til denne.

I denne omgang vil vi kommentere kapittel 6.1 Oppvekst og læring.

Kapittel 6.1 Oppvekst og læring

I høringsdokumentet heter det:

Grendeskolene i Gran representerer unike verdier som har gjort at Gran kommune kommer best ut av alle landets kommuner mht. læringsmiljø. Vi ønsker å ivareta og styrke denne posisjonen.
Grendeskolene har dessuten sterk forankring i lokalmiljøet og sikrer barna trygge oppvekstmiljøer.
Disse verdiene ønsker vi å ivareta. De bidrar til å gjøre Gran til en god kommune å bo i, og de gjør
Gran til en attraktiv tilflyttingskommune for barnefamilier. Skolene bør utbygges i takt med
boligområder. Grendestrukturen og grendeskolene utgjør to vesentlige fortrinn ved det å bo i eller
flytte til Gran, og det er viktig å se skole og boligbygging som to sider av samme sak i
planleggingsprosessene.

Gran Venstres syn:

Det er gjennom mange år blitt nedlagt mye arbeid med å etablere gode systemer gjennom kvalitetsutviklingsarbeid i kommunen. Det var i første rekke dette som førte til at Gran kommune fikk tildelt skoleeierprisen. Gran Venstre mener at fokuset på kvalitetsutviklingsarbeid, læringsresultater og innholdet i skolen fortsatt må flagges høyt og at dette ikke må komme i skyggen av debatten om skolestruktur og beliggenhet. Det er med andre ord innholdet og læringsresultatene som er de viktigste faktorene for en god skole.

Gran Venstre ønsker en sterk og god offentlig skole som er et naturlig førstevalg for foreldre og elever. Det er imidlertid viktig å ha et mangfold av skoler, både offentlig og private, som velger sin unike vei for og nå fram til den enkelte elev.

Dagens store skolepolitisk utfordring dreier seg om hvordan skolens innhold skal tilpasses kunnskapssamfunnet. Skal Gran kommune som skoleeier evne å møte de krav grunnskolen står ovenfor bør det tilrettelegges for en planlegging i et 20-30 års perspektiv. For Gran Venstre et det viktig at kvaliteten i undervisningen er like god for alle elever uavhengig av hvor de bor eller hvilken skole de går på.

Gran Kommune står ovenfor store utfordringer når det gjelder godkjenning av skoler i Gran Kommune ihht forskrifter om miljørettet helsevern i skoler og barnehager. Gran Venstre ønsker en systematisk oppgradering av skolene i en prioritert rekkefølge ut fra de behov som er kartlagt. Her ønsker vi å presisere at ungdomsskolene i kommunen har dokumenterte store behov for opprustning i forhold til miljørettet helsevern.

Gran Kommune har lagt ned store faglige og økonomiske ressurser i forhold til å heve IKT-undervisningen i grunnskolen. Gran Venstre ønsker at IKT-planen blir lagt inn i budsjettet fra 2009.

Gran Kommune må ta på alvor at vi har en del elever med behov som den ordinære skolen ikke kan møte. For å nå målet om tilpasset opplæring, ønsker Gran Venstre at det systematisk jobbes for at disse elever skal få en individuell opplæring ved godkjente spesialskoler eller at det etableres andre tilbud. Gran Venstre vil her presisere at skal man lykkes med og nå en målsetning om tilpasset opplæring for alle, er det av stor viktighet at det blir laget rom for er et samarbeide mellom faginstansene, pårørende og eleven så tidlig som mulig i oppvekstfasen.

Skole-hjem-samarbeidet bør vies større og mer forpliktende samarbeide. Gran Venstre ønsker et større fokus på Samarbeidutvalgets (SU) virkemåte, ikke minst når det gjelder å legge til rette for elevenes medvirkning. Her er det altfor mange eksempler på at elevene blir tilhørere enn en naturlig del av rådet.

Samarbeidet med det kommunale foreldreutvalget (KFU) bør styrkes og bli et naturlig hørings- og drøftningsorgan. Kommunen bør stimulere til et mer forpliktende samarbeide mellom KFU og foreldrenes arbeidsutvalg (FAU) ved den enkelte skole.

Det kommunale elevrådet bør få en mer naturlig rolle. Det bør legges til rette for et samarbeid som stimulerer til læring i alle ledd. Prosjektet Barn og unge på Hadeland velger positiv livsstil bør videreføres som et ledd i å styrke miljøet i og rundt de unge.

Gran Venstre ønsker å styrke det psykososiale miljøet ved skolene med å ansette en miljøarbeider ved ungdomsskolen i kommunen. Helsesøstertjenesten bør styrkes ved grunnskolen i Gran Kommune.

Skolen bør være en naturlig samarbeidsarena med andre når det gjelder integrering av innvandrere og flyktninger i kommunen.

Gran Venstre ønsker å innføre målrettet seniortiltak for å beholde verdifull kompetanse i skolen

Gran Venstres forslag til ny tekst:

· Det gode kvalitetsutviklingsarbeidet i kommunen skal videreføres. Hovedfokus skal være læringsmiljø, læringsresultat og innholdet i skolen.
· Kvaliteten i undervisningen er like god for alle elever uavhengig av hvor de bor eller hvilken skole de går på.
· Tilrettelegge handlingsplan for grunnskolen med en tidsramme på 20-30 år.
· Søke elever med behov som den ordinære skolen ikke kan møte til spesialskoler, eller evt. andre godkjente opplæringsarenaer.
· Innføre IKT-planen i løpet av skoleåret 2008/2009.
· Innføre målrettet seniortiltak som bonuser eller redusert arbeidstid for å beholde verdifull kompetanse i skolen.
· Styrke samarbeidet med det KFU.
· Øke antall samlinger for det kommunale elevrådet.
· Videreføre prosjektet Barn og unge på Hadeland velger positiv livsstil.
· Ansette miljøarbeidere ved ungdomsskolene.
· Styrke helsesøstertjenesten ved barneskolene.

Kapittel 6.1.1 Mål og strategier — oppvekst og læring

Angående punkt:

Det tas sikte på å starte planlegging av ny barneskole i Brandbu i 2015

Gran Venstres syn:
At planleggingen av en ny barneskole i Brandbu ikke skal starte før 2015, oppleves av Gran Venstre som en trenering av hele saken. Det går i alle fall 3-4 år fra planleggingen starter til ferdigstillelse av bygget. Det vil si at skolen tidligst står ferdig i 2018 — 10 år fra nå! Dette medfører store utfordringer for Fagerlund og Solvang skoler. Å være "nedleggingstruet" i 10 år til er uholdbart både for ansatte, elever og foreldre, noe som fort kan gå på bekostning av læringsmiljøet, innholdet og kvaliteten av skolene. Det kan også bli slik at det ikke blir vilje til å investere i nødvendige oppgraderinger i de 10-12 årene man venter på nytt bygg. Det blir de framtidige elevene ved de to skolene som taper på flere plan hvis dette forslaget får stå!

Gran Venstres forslag til ny tekst:
Det tas sikte på å starte planlegging av ny barneskole i Brandbu i løpet av høsten 2008.

Styret i Gran Venstre

Hanne Magnussen (sign.)
Leder
Knut Viset
Nestleder/sekretær

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**