Vi er sterkt tvilende til om småbåthavn i fjell og økt trafikk i Sandumkilen er klokt, og kan vanskelig tenke oss at det er forsvarlig med denne båtrafikken når fastboende er nekta småutvidelser på brygger og Arendal Seilforening blei nekta å ha seilsenter på Hove. Å få mange folk til Arendal Herregaard vil føre til økt trafikk i det verdifulle verneområdet. Venstre forutsetter at vi er restriktive og ikke får mer bruk av sykler, andre kjøretøy eller hest i vernesongen. Flere fotgjengere bør ikke slite for mye på Spornes-Hoveområdet, såsant folk viser folkeskikk og ikke kaster fra seg verken engangsgriller eller anna søppel.
Venstre er ikke for ekspropriering. Det er derfor viktig at det blir enighet mellom utbygger og naboer om vegen til hotellet. Også forholdet til de andre naboene nord og nordvest for hotellområdet må avklares.
Den økte trafikkmengda gir flere utfordringer. Det er sjølsagt positivt med en stor helårs turistattraksjon i Arendal, og det er positivt at gang- og sykkelveg Færvik-Hove, som Venstre i si tid stod aleine i bystyret om å prioritere på topp, nå blir laga. Venstre vil ha grundige analyser av trafikkmengde på strekninga Hove-Tromøybrua, over Tromøybrua og beregna økt trafikk på den sterkt belasta kystvegen – og hva det vil koste den offentlige å betale for dette. Også eventuell offentlig medfinansiering av badeland vil vi vite langt mer om, før vi sier ja eller nei til det.
Venstre mener også det er klokt å se hele området Hove-Bjelland under ett, og vi gir også positive signaler om hyttebygging som flere grunneiere i området har meldt at de vil samarbeide om.
Vi vil særlig se på de nevnte delene av prosjektet i den videre planprosessen før bystyregruppa i Venstre tar endelig stillling til planene. Utgangspunktet vårt er å være positive til gründere som vil skape ny virksomhet i Arendal.
Jan Kløvstad
leder i Arendal Venstre