Etterlyser nordområdesatsingen

– Det har dessverre kommet svært lite konkret ut av regjeringens nordområdesatsing. Jeg vil derfor anbefale “nordområdeminister" Jonas Gahr Støre til å ta seg en tur til Holmfjord, hvor en gruppe forskere har skapt sin egen arbeidsplass. Ta gjerne med deg næringsministeren, miljøvernministeren, forskningsministeren og fiskeri-og kystministeren da dette er en sak som angår dem alle, oppfordrer Venstres Vera Lysklætt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Forskningsbedrift, Holmsfjord, Finnmark, fisk, marin forskning

Foto: Vera Lysklætt

Pågangsmot i Holmfjord
– I Holmfjord i Porsanger er det et lite forskningsmiljø bestående av unge folk med stor kompetanse og pågangsmot. De burde etter min mening ha vært "båret på gullstol" både av våre regionale og sentrale myndigheter på grunn av det svært viktige og langsiktige arbeidet som de nå holder på med, sier Vera Lysklætt.

Porsangerfjorden i økologisk ubalanse
Porsangerfjorden er en fjord i økologisk ubalanse pga at kråkeboller har beitet ned 90% av tareskogen. Forskerne i Holmfjord AS, har snart i seks år jobbet med ulike prosjekt bl.a. med å se på bunnforhold, de store mengdene med kråkeboller som er i fjorden, forsøk med fiskeyngel og selproblematikk. – De har et mål om å få "Porsangerfjorden tilbake til livet", et arbeid som på sikt vil kunne gi positive resultater. Men de er avhengig av nødvendig støtte og oppbacking fra regionale og sentrale myndigheter, forklarer Lysklætt.

Tare som biodrivstoff
Holmfjord AS ønsker å komme i gang med taredyrking i stor skala. På sikt har de også planer om å se på muligheten for produksjon av høykvalitets biodrivstoff fra tare. Bedrifter i Norge er pr. i dag etablert innen biodrivstoff med basis i cellulose, ingen har kommet i gang med algebaserte prosjekter.

Laboratoriet ved Holmfjord AS. F.v. Torfinn Sørensen, prosjektleder i Porsanger kommune for ”Porsangerfjorden tilbake til livet”, stortingsrepresentant Vera Lysklætt (V) og forsker Hans Kristian Strand.

Foto: Vera Lysklætt

Senter for fjordforskning
– Jeg håper Holmfjord skal kunne få etablert et senter for fjordforskning som en viktig del av satsinga i nord. En eventuell nordområdesatsing kan umulig kun handle om olje og gass. Derfor bevilget også Venstre i sitt alternative statsbudsjett for inneværende år kr 2 mill til Holmfjord AS — noe som dessverre ikke fikk støtte fra noen av de andre partiene på Stortinget, sier Lysklætt.

Sats på forskning i Finnmark
– Små forskningsmiljø er en mangelvare i Finnmark. Derfor er det svært viktig at vi evner å ta vare på de få vi har, og at de sikres utviklingsmuligheter. Ungdom reiser i dag bort fra Finnmark og tar utdannelse, skal vi ha noe som helst håp om at de kommer tilbake til fylket igjen etter endt utdannelse – ja, så må vi ha kompetansearbeidsplasser å tilby dem. Derfor er det mange viktige grunner til at våre sentrale myndigheter nå bør få øynene opp for det svært viktige arbeidet som er påbegynt i Holmfjord, avslutter Vera Lysklætt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**