Et museum som når ut til folk

I går var stortingsrepresentant Trine S. Grande (bildet) på besøk ved Sverresborg Trøndelag Folkemuseum sammen med lokalpolitiker Guri Melby. Der fikk de et innblikk i det gode formidlingsarbeidet museet jobber med, samtidig som de fikk høre om museets utfordringer knyttet til arbeidet med museumsreformen fra direktør Petter Søholt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Trine Skei Grande

Sverresborg Trøndelag Folkemuseum på har i sommer opplevd en økning i publikumstilstrømninga på over ti prosent, og de har hatt suksess med forestillingen “Minda – piken på apoteket”. – Jeg er imponert over museets formidlingsevne, hvordan de fornyer seg og hvor flinke de er til å skape engasjement blant barn og unge, sa Trine S. Grande etter besøket.

Likevel er hun bekymret for hva som vil skje med Sverresborg og andre museer i forbindelse med museumsreformen. Målet i Sør-Trøndelag er å slå sammen alle museer til en enhet, men så langt har ikke alle sagt ja til å bli med. – Jeg er opptatt av at vi må bevare det lokale engasjementet rundt museene, og da er det viktig at vi ikke lager alt for store enheter som gir folk lite tilhørighet til sitt lokale museum, sier Grande.

I tillegg er hun bekymret over finansieringa av museumssektoren. – Så langt ligger kulturministeren 20-25 millioner etter planen, og dette kan føre til at museene mister motivasjonen i den viktige endringsprosessen de er inne i nå, sier hun. Grande er også opptatt av at vi må motivere flere private til å bidra øknonisk til museene. – Vi ser nå på ulike modeller for å stimulere flere private sponsorer slik at museene kan hente inntektene sine fra flere steder enn det offentlige.

Venstre er også opptatt av å få en grundig evaluering av museumsreformen, og vil sannsynligvis fremme forslag om dette i Stortinget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**