Venstre markerer seg i veikonflikten

Venstres stortingsrepresentanter Borghild Tenden og Anne Margrethe Larsen lover å kjempe for tunnel på Stortinget.
Venstre vil ha ny E 39 mellom Vigeland og Lyngdal i flere lange tunneler.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**


Klipp fra Fædrelandsvennen:

FAKTA
– Ny europavei vestover fra Vigeland har vært planlagt helt fra 1970, men ennå er det ikke tatt et eneste spadetak.
-Grunneierne føler seg lurt etter at miljøtunnelen som de var lovet mellom Fardal og Steinsland, er tatt ut av de siste planene.
-Planer om skjemmende steinfyllinger og to store rundkjøringer på ny E 39 har satt sinnene i kok hos Vestbygda og Omegn velforening:

Borghild Tenden:”Det er bedre å vente på en mer miljøvennlig og helhetlig utbygging av E 39 mellom Vigeland og Lyngdal enn å gå i gang med noe klattverk. Merkostnadene ved å
bygge i tunnel må bilistene kunne være med på å betale gjennom en ny bomstasjon”. Tenden er nestleder i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

Anne Margrethe Larsen:”Det er så avgjørende for bevaring av kulturlandskap og viktige jakt- og fiskeområder at det bør kunne aksepteres en ny bomstasjon i vestre del av fylket.”

I Lyngdal er det tverrpolitisk enighet om å jobbe for å utsette den snart ferdig regulerte strekningen Vigeland – Osestad til fordel for en helhetlig utbygging med tunneler helt til Lyngdal.
Fungerende ordfører Sigmund Abusland sier i tillegg at en ved tunneler vil unngå høydeforskjeller og stort merforbruk av drivstoff og samtidig eliminere den trafikkfarlige strekningen langs Lenesfjorden.

EP

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**