Utvidet åpningstid for offentlige kontorer!

På et vellykket møte i fylkesstyret onsdag 13.august ble denne uttalelsen vedtatt. Forslaget var utformet av fylkesleder Emil Pedersen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Utvidet åpningstid for offentlige kontorer!

Fylkesstyret i Vest-Agder Venstre vil at offentlige kontorer skal ha lengre oppe! Det må legges til rette for at brukerne av offentlige tjenester blir tilgodesett i atskillig større grad enn tilfellet er i dag. Tjenestene må bli så tilgjengelige som mulig. Alle offentlige etater må ha minst en dag i uka med åpningstid til for eksempel 18.00, og en omlegging av åpningstider fra 10.00 til eksempelvis 17.00 på ukas andre virkedager må bli en realitet.

Emil Pedersen

Foto: Atle Pedersen

Vi opplever at offentlige kontorer stort sett har åpningstider fra 9.00 til 15.00 – altså midt i folks arbeidstid. Dette gjelder for eksempel likningskontorene og NAV. Flere etater har også tidlig sommerlukking. Dette gjør det problematisk for innbyggerne å komme i nødvendig kontakt med den enkelte etat. Enten må de ta fri fra jobben eller bruke arbeidstida til å ringe for å få hjelp, og da havner de altfor ofte i en tidkrevende telefonkø. En personlig samtale med ansatte på et offentlig kontor er en mye bedre løsning enn en prat over telefonen. Ofte må også viktige dokumenter gjennomgås og underskrives.

For ganske mange år siden ble åpningstidene for butikker, særlig kolonialhandler, kraftig utvidet slik at folk kunne benytte dem etter arbeidstid. Dette gjorde tilværelsen enklere for de fleste. Nå må offentlige kontorer komme etter!

EP

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**