RØD/GRØNN LUNKENHET

— HVOR ER SENTERPARTIET I SAKEN OM
FERJEFORBINDELSEN SKUTVIK-SKROVA- SVOLVÆR

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Oppmerksomheten rundt nevnte ferjeforbindelse er heldigvis økt etter som man nå ser konsekvensen av den reduksjonen som er gjort. Politikere og menigmann som tidligere trakk på skuldrene når dette ble tatt opp — er nå sterkt engasjert i saken. Statsråd Liv Signe Navarsete er vel den siste mohikaner i denne forbindelse — og regionvegsjef Naimak den standhaftige tinnsoldat. Men også vårt "Æventyrland" trenger fremskritt — selv om vi kanskje ikke omfattes av SORIA-MORIA. I regionvegsjefens nordre del av regionen går ferjen over Lyngen selv om området er vegfast med god standard på E6. Skulle gjerne visst hvilke vurderinger som ligger til grunn for et slikt tilbud.

For et område som satser på kultur og turisme — er det særlig viktig med gode kommunikasjonsløsninger. Etter åpning av LOFAST er det innført flere ferjeavganger mellom Bognes og Lødingen. Dette gir en bedre tilgjengelighet for lokalbefolknigen i Tysfjord og Hamarøy mot EVENES flyplass. Ved å bruke flybussen som går mellom Sortland og Evenes — vil det også være mulig å kjøre kollektivt framfor bruk av privatbil. For besøkende som opplever å måtte bruke timer til venting i Bodø — er dette et stort fremskritt. Dette betyr også at trafikken langs E10 mot Ofoten øker, og at Bodø ikke lenger oppfattes som eneste reelle alternative flyplassforbindelse for vårt område. MEN: Det er ikke tilfredsstillende at avstanden til Svolvær har økt for vårt vedkommende. Hvilke andre deler av landet aksepterer at man — dersom man er avhengig av kollektive reisemåter – må bruke minst to overnattinger for å kunne gjøre bruk av tilbudet i nærmeste by?

Det er fra ulike regjeringer, fylkesråd, fylkesmann m.v. gitt signaler om hvor bekymret man er for utviklingen i distriktene. Hamarøy er et område som har særlig store utfordringer. Vi har potensiale, men mangler gode nok kommunikasjoner sies det. Derfor bør man forvente at utvikling av kommunikasjonsløsninger kommer som en del av en utviklingspakke fra sittende regjering!! I flere år har vi brukt tid og ressurser på ulike stunt fra regjeringer, og prøvd å henge oss på deres satsinger på utkantkommuneprosjekt, positivitetsagenter, pilotkommuneprosjekt m.v.. For oss som bebor og ønsker en utvikling for Nord-Salten trenges konkret satsing!

Vi har utfordringer og ønsker å ta tak i dem — men vi må kunne forvente at staten v/vegmyndighetene ikke setter krokføtter for oss. Nå har næringslivet talt — de ønsker en reise med opplevelse! Bruk bedre kommunikasjoner som middel til utvikling — gi oss fortsatt drift av ferjesambandet SKUTVIK-SKROVA -SVOLVÆR — et samband som med naturen, overfarten, fiskeværet Skrova er en opplevelse i seg selv.

Arbeiderpartiets statsråd Kjell Opseth og Venstres statsråd Odd Einar Dørum bevilget penger til opprusting av rv. 81 — med det for øye at Lofottrafikken skulle gå over Skutvik. Jeg spør meg hvor blir det av Liv Signe Navarsete — kan Senterpartiet være bekjent av regjeringens lunkenhet.

May Valle
Gruppeleder