Boligbygging på landet!

Det trengs grep i boligpolitikken for distriktene. Venstre er bekymret for dagens utvikling, hvor det er lett å få lån til bolig i sentrale strøk og vanskelig i distriktene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Utfordringen for mange i distriktene er at byggekostnadene er høye, mens markedet og bankene ikke verdsetter beliggenheten. Dermed sliter mange med å få lån til å bygge eller kjøpe bolig i distriktene. Dette blir et paradoks, når Husbanken i 2007 ble sittende igjen med 2 milliarder kroner de ikke fikk lånt ut.

Venstre lanserer fire virkemidler som kan bedre muligheten for å skaffe seg bolig i distriktene:

1. Kriteriene i Husbanken for grunnlån må endres og det må bli et tettere samarbeid med kommuner og lokale sparebanker.
2. Innføre skatteinsentiver for bygging av tilrettelagte boliger. Ikke minst bør eldre stimuleres til å bygge sine egne seniorboliger, gjerne i samvirkeforetak eller borettslag. Slik kan brukte boliger i større grad frigjøres til yngre generasjoner.
3. Innføre en norsk modell for “hjemkjøp”, hvor leid bolig kan nedbetales gjennom husleie og på sikt bli eid bolig. Kommuner og Husbanken må bidra til bygging av flere leieboliger, hvor en andel av dem blir nedbetalingsboliger.
4. Endre vilkårene for startlån, slik at flere unge får tilgang på dette. Blant annet bør nedbetalingstiden utvides fra 20 til 30 år

Venstre mener også at Husbanken må få et større ansvar for å sikre bosettingen utenfor de store byene, når boligmarkedet sentraliseres og byggeutgiftene utvikler seg som i Norge nå.

Nordland Venstre
v/Berit Woie Berg, leder