Miljøpris til Folkehøgskolen

RISSA: 5. juni er Verdens miljødag. Dette er FNs årlige dag for å sette fokus på miljøet og i Rissa delte Venstre ut miljøpris til Fosen Folkehøgskole.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

FOR ANDRE GANG deler Venstre ut miljøpris i Rissa. Per Husby mottok prisen av Jan Sørås (V) på vegne

Foto: Sigrun Overland

Rissa Venstre delte for første gang ut miljøprisen i fjor. Å dele ut en slik pris er noe som er startet fra Venstre sentralt fordi partiet ønsker å markere seg som et miljøparti.
— Det er artig å dele ut en slik pris til Fosen Folkehøgskole.
Skolen har satt spor etter seg i bygda, og landet for øvrig, sa Jan Sørås (V) som var prisutdeler.
Ny profil Fosen Folkehøgskole starta med en markert miljøprofil i skoleåret 74/75. Skolen arbeider med å sette alt i et økologisk, bærekraftig perspektiv, uansett hva de arbeider med.
Fosen Folkehøgskole startet tidlig opp med å undervise i
økologisk landbruk og fikk etter hvert gårdsbruket Nøst som drives økologisk. Det økologiske miljøet ved skolen har også hatt ringvirkninger i kommunen.
Rissa er en av de ledende kommunene på økologisk landbruk i regionen. Pascale Baunonell i Underdal og Ola Aukrust i Lom har vært elever ved skolen og senere blitt kjent som økologiske matprodusenter.
Prisen
Styreleder Per Husby mottok prisen på vegne av folkehøgskolen.
— Hjertelig takk! I dag er det betydelig større interesse for
skolen enn bare for få år tilbake. Det har ikke bestandig vært godord fra bygda om folkehøgskolen. Men, i dag ser vi frukter av det som har skjedd her hver dag, blant annet på Museet Kystens Arv. Det er viktig at skolen fortsetter i den retningen den har valgt, sa Per Husby.Begrunnelsen for å få prisen var at skolen har en overordna profil på økologisk og bærekraftig utvikling. "Det er av stor samfunnsmessig betydning å gi ungdom forståelsen av dette grunnsynet. Fosen folkehøgskole har vært en ressurs for bygda gjennom utviklingen av Museet Kystens Arv og Båtbyggeriet, og tidligere elever har etablert næringsvirksomhet i kommu-
nen" står det på diplomet. I tillegg til diplom og heder
og ære fikk folkehøgskolen seks lysestaker produsert på Noris.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**