Kronikk: Rogaland tjent med regjeringsskifte

I denne kronikken peker Gunnar Kvassheim på at regjeringspartiene ikke har lykkes i å sette Rogalands problemer på sakskartet. Erfaringer fra tidligere viser at vårt fylket vil være tjent med et regjeringsskifte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Gunnar Kvassheim

Foto: Rune Kongsro

Av Gunnar Kvassheim, stortingsrepresentant for Venstre

Det vakte oppsikt da Arbeiderpartiets stortingsrepresentant Tore Nordtun i et sommerintervju med Stavanger Aftenblad tok bladet fra munnen og rettet hard kritikk mot regjeringen og statsministeren. Nordtun kritiserte regjeringen og Stoltenberg for manglende engasjement i saker vanlige folk er opptatt av.

Ap-veteranen fra Rogaland mente også at regjeringens politikk bar preg av å være formet i hovedstaden. Konsekvensen var i følge Nordtun at det i viktige saker ble valgt dårlige løsninger for Rogaland og Vestlandet.

Nordtuns kritikk er berettiget og bærer preg av at det er en stortingsrepresentant med stor innsikt i hvordan regjeringen arbeider som uttaler seg. Kritikken er like fullt oppsiktsvekkende. Det er meget sjelden at en regjering på denne måten hudflettes av en som skal være en støttespiller i Stortinget. Dessuten er ikke Nordtun blant dem som refser egne i tid og utide.

Kritikken er åpenbart både saklig og taktisk begrunnet. Det er ingen tvil om at regjeringen i en rekke saker har valgt dårlige løsninger for vår del av landet. Et eksempel er skjevfordelingen av midlene til helseforetakene. Helse Vest skulle hatt mange titalls millioner mer å fordele til sykehusene i regionen, sammenlignet med det man har av ressurser til sykehusdrift på Østlandet.

Men Nordtun overforenkler når han lager sitt fiendebilde. Det er ikke bare hovedstads-interessene som overkjører Rogaland når regjeringens politikk bestemmes. Når det ble vedtatt av Forsvarets Hovedkommando skal flyttes fra Stavanger til Bodø, var det en forsvarsminister fra Bergen som gikk i krigen for regjeringen. Og i striden om fortsatt nevrokirurgi ved Universitetssjukehuset i Stavanger stod kampen mot Bergen.

Man må nok studere meningsmålingene for å forstå bakgrunnen for Nordtuns utblåsning. Regjeringspartiene sliter. Det er et klart flertall som ønsker et regjeringsskifte. Mye tyder på at det også blir konsekvensen av neste års stortingsvalg.

Løftebrudd på en rekke viktige områder er åpenbart forklaringen på regjeringspartienes sviktende oppslutning. Velgerne reagerer heldigvis når politikere ikke følger opp sine løfter. Det finnes det et meget godt eksempel på et slikt løftebruddd i Nord Rogaland. Alle husker at representanter for Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterparti lovet billig kraft til Hydro på Karmøy og annen kraftintensiv industri, dersom de rødgrønne partiene kom til makten. Nå etter tre år i regjeringskontorene, forteller regjeringen dette var en bløff. Det kommer ikke et regime med billig kraft til industrien. Det som var et spørsmål om vilje før valget, har nå blitt en umulighet, heter det i de rødgrønne bortforklaringene.

Kristin Halvorsen lovet at en rødgrønn regjering skulle avvikle fattigdommen i Norge. Også dette var utelukkende et spørsmål om vilje, forklarte Halvorsen før valget. Avstanden mellom de fattige og de rike har økt under dagens regjering. Finansminister Halvorsen forklarer at det ikke er mulig å utrydde fattigdommen, selv om det selvsagt er målet. Listen med eksempel på slike løftebrudd er så lang at Nordtun og andre stortingsrepresentanter fra de rød grønne-partiene åpenbart føler seg ukomfortable med å forsvare regjeringen. Frykten for at mandater skal ryke ved neste års valg er åpenbart tyngende.

Det er i denne situasjonen at den normalt så lojale Nordtun flesker til mot egen regjering. Han markerer avstand til regjeringen og ønsker å framstå som en som mener noe annet enn det hans egne partifeller i regjeringskontorene står for. Det spørs om velgerne lar seg begeistre av denne ansvarsfraskrivelsen..

Det er fem stortingsrepresentanter fra Rogaland, som representerer regjeringspartiene. Nordtuns regjeringskritikk dokumenterer at de fem ikke har lykkes med å få gjennomslag internt for Rogalands interesser. Det rammer ikke bare regjeringen, men også de fem lokale rødgrønne stortingsrepresentantene. Den meste effektive måten å ta konsekvensen av Nordtuns kritikk på, er å sørge for et nytt flertall på Stortinget ved neste års valg. Vi har lang erfaring for at borgerlige regjeringer på en bedre måte ivaretar Rogalands interesser enn sosialistiske regjeringer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**