Hardanger verdt å kjempe for

– Turiststrømmen til Hardanger gjennom sommeren viser at vi gjorde rett i å få med oss fylkestinget til å markere vår motstand mot de foreslåtte kraftlinjene, konkluderer Harald Hove, gruppeleder for Venstre på fylkestinget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Harald Hove portrett

Foto: Kari Ø. Toft

Etter forslag fra Venstre vedtok et enstemmig fylkesting før sommeren å protestere mot kraftlinjer gjennom Hardanger. — Vi forventer nå at miljøhensyn tillegges større vekt, og at regjeringen også legger dette prinsippet til grunn for utbygging av fremtidige kraftlinjer slik at store og skjemmende naturinngrep forhindres. Vi er glade for at et samlet fylkesting er enige med oss i dette, smiler Hove.

– Det ville vært helt uakseptabelt å for alltid ødelegge naturmiljøet i Hardanger på denne måten, understrekte Hove under debatten på siste fylkesting. — Nå er det viktig at vi holder presset oppe ovenfor regjeringen. Det er en verdi i seg selv i å ivareta det visuelle naturlandskapet. Hardanger er en enestående naturskatt vi må ta vare på, slik at også fremtidige turister på ferie i Norge kan beundre denne storslåtte naturen, avslutter han.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**