Jeg har registrert meg i det nevnte styrevervregisteret, og kommer nok også til å legge inn data for de lag og foreninger jeg er styremedlem i uansett om de får tilskudd fra kommunen eller ikke. Jeg håper også at samtlige politikere og ansatte registrerer seg i det nye styrevervregisteret da dette er ett av virkemidlene for å høyne fokus på habilitet i forbindelse med politisk og administrativt arbeide fortsetter Henriksen.
Habilitetsreglene er forsåvidt klare nok, men fokus på regelverket er for lavt hos den enkelte, og da hjelper det ikke bare med regler. Hver enkelt ansatt i kommunen og vi som politikere har et selvstendig ansvar for å vurdere om vi er habil eller ikke. I enkelte tilfeller må desverre vi som politikere peke på disse forhold overfor andre, og det føles unødvendig da det kan svekke samarbeidet og ikke minst den enkelte saksbehandlers troverdighet, politikere imellom eller mellom politikere og administrasjon.
I verste fall vil manglende habilitet føre til at saker avvises av det politiske miljø, og at det må utarbeides et helt nytt saksforarbeid med en annen saksbehandler, for det er i slike tilfeller ikke nok at et saksfremlegg skrives i en annens navn. Er vi politikere inhabile kan det føre til ny behandling av sak og i begge tilfeller fører det til unødvendig spill av tid for de saken gjelder.
Registrering i styrevervregisteret dreier seg ikke bare om kontroll, men handler vel så mye om økt bevisthet overfor egne roller for oss som politikere, og ikke minst for de administrativt ansatte avslutter Jan Einar Henriksen.