Norge har som mål å stanse tapet av det biologisk mangfoldet innen år 2010

Gran kommune arbeider nå med samfunns- og arealplanen. I den forbindelse ønsker Gran Venstre å sette fokuset på å ivareta det biologiske mangfoldet slik at kommunen kan bidra til å nå nasjonale målsettinger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Vi håper at eksisterende sammensetning i kommunestyret har dette som en prioritert oppgave, noe vi ikke er helt overbevist om, men vi håper i det lengste at vi tar feil – uttaler Gran Venstres miljøpolitiske talsmann, Even Raassum.

Biologisk mangfold, hvorfor er dette viktig å bevare?

Over 100 av jordas arter forsvinner trolig hver dag, og mange flere står i faresonen. Tap av leveområder regnes som den største trusselen mot det biologiske mangfoldet. Når leveområdene forsvinner kan ikke artene lengre finne næring, skjul eller et sted å reprodusere. Naturens mangfold er nesten uten grenser. Fra encellede vesener til mennesker, Her finnes fugler og fisker, blomster, insekter og en hærskare av bakterier, sopp og mikroorganismer.

Hva er hensikten med alt dette mangfoldet ? – Og er det så farlig om noe går tapt?

Kanskje ville vi ikke merke det om den store salamanderen, dverggåsa eller apollosommerfuglen forsvant fra norsk natur. Men alle arter er del av et større samspill som det er viktig å opprettholde. Vi kan sammenligne de ulike artene med mursteiner i et byggverk. Hvor mange brikker vi kan fjerne før en av veggene eller hele byggverket raser, vet vi ikke. Men vi vet at arter som er utryddet, er tapt for alltid, og at utryddelse av gener, arter og økosystemer gjør vårt livsmiljø fattigere og mer sårbart. Å sikre mangfoldet i naturen handler derfor til sist om å sikre livsgrunnlaget både for oss selv og framtidige generasjoner.

Men hva kan man gjøre på kommunalt nivå med et så omfattende spørsmål?

Kommunen kan og bør styre arealbruken gjennom sin myndighet etter Plan- og bygningsloven, svært viktige og verdifulle naturtyper kan vernes gjennom at de blir avsatt som regulerte områder. Gjennom sitt hovedansvar for arealdisponeringen, gjennom naturforvaltning og styring av næringsaktivitet, kan kommunen regulere bruk og vern av biologisk mangfold. Her er noen eksempler på hva kommunen kan legge føringer for:

* Nedbygging av et leveområde, for eksempel ei ny hytte eller ei brygge.
* Oppsplitting av et leveområde, for eksempel ved at en turvei anlegges i et naturområde eller lukking av en bekk.
* Drenering og gjengroing av et leveområde. Gjengroing av enger eller dammer er noen av de største truslene mot plantearter og amfibier.
* Hindre boligbygging i kulturområder som beitemark.
* Andre inngrep som påvirker et leveområde kan være Skogbruket ved store hogstflater, veibygginger og gjenplantinger for å skape monokulturer av Gran er betenkelig ut fra å bevare spesielle naturtyper og det biologiske mangfoldet. Når antallet beitende husdyr reduseres fører det til en gjengroing av beitearealer med påfølgende endring av kulturlandskapet. bruk av gjødsel av tidligere ugjødslet jord, pløying av tidligere upløyd jord, i tillegg kan nevnes forurensning av forskjellig art.

Gran kommune har stor variasjon i naturtyper og dyreliv som gjør at bygda har store verdier og særtrekk, nærheten til verdifull natur er svært viktig for befolkningens naturopplevelse og helse. Presset på utmarksarealene, jordbruks arealene nær bebyggelsen er stort, og fysiske inngrep og endring i arealbruk utgjør derfor den største trusselen mot biologisk mangfold. Gran Venstre er et parti som tar miljøet på alvor, vi ønsker at fremtidige generasjoner skal ha mulighet til den samme naturopplevelsen som vi har i dag.

Miljøpolitisk talsmann for Gran Venstre
Even Raassum