QUO VADIS?

Kommunestyrerepresentant Hanne Nora Nilssen oppfordre i et leserbrev både posisjon og opposisjon til felles å finne konstruktive løsninger på de økonomiske utfordringene Alstahaug kommune nå står overfor.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

QUO VADIS?

I den første tertialrapporten for 2008 kommer det fram at Alstahaug kommune styrer mot et underskudd på ca 3 millioner, "om det ikke settes i gang tiltak", som det står i rapporten. I rapporten er underskuddet i det kommunale foretaket Petter Dass eiendom, på nærmere 15 millioner, ikke tatt med. Det arbeides med en finansieringsløsning for dette underskuddet. Finansieringsløsningen tar utgangspunkt i at Nordland fylkeskommune og Kultur- og kirkedepartementet skal gå inn og dekker 11,4 millioner kroner av overskridelsene. Alstahaug kommune står imidlertid ansvarlig for totalbeløpet på nær 15 millioner kroner. Hvis fylke og stat går inn med midler, noe man regner med at de gjør, må Alstahaug kommune kun dekke 4,6 millioner av overskridelsene.

Som en følge av vårens lønnsoppgjør må Alstahaug kommune også finne inndekning for vel 2 millioner kroner ekstra til lønn. Dette fordi lønnsoppgjøret ble bedre enn man forventet, og lønnsposten i årets budsjett er derfor understipulert. Totalt snakker jeg her om at Alstahaug kommune styrer mot et underskudd i beste tilfelle på nærmere 10 millioner, om det ikke settes i gang tiltak.

Tidligere i vår ble det i kommunestyret, med posisjonen i spissen, vedtatt at det skulle brukes 1 million kroner til utredninger av et kulturhus i tilknytning til badeland i sentrum. Venstre var sterkt imot å bruke penger på en slik utredning. Under dagens økonomiske situasjon mente vi det ville være utfordrende nok å klare å finne økonomisk dekning for badelandprosjektet.

Etter at regnskapet for 2007 ble lagt fram, ble vi i Venstre overbevist om at det var riktig å stemme mot en utredning av et kulturhusprosjekt dette budsjettåret. Spesielt da det også kom fram at penger, som var avsatt til badelandprosjektet, var blitt brukt for å dekke opp fjorårets underskudd.

Den økonomiske situasjonen i Alstahaug kommune er urovekkende. Gjeldsbelastningen er høy, likeså driftsutgiftene i forhold til driftsinntektene. Posisjonen i Alstahaug, har vært klar over dette lenge. Ordføreren var også klar over den økonomiske situasjonen til det kommunale foretaket Petter Dass eiendom da posisjonen la fram forslag om å bruke 1 million kroner til utredning av et kulturhusprosjekt. Til tross for dette gikk altså posisjonen inn for forslaget.

Vi i Alstahaug Venstre ser viktigheten av et kulturhus, og de positive ringvirkningene det kan skape. Men vi ønsker å føre en ansvarlig økonomisk politikk. Det betyr at man av og til må utsette gode prosjekter, som bygging av et kulturhus er. Vi ønsker ikke at Alstahaug kommune på nytt skal bli ført opp i registeret om betinget godkjenning og kontroll (Robek-lista). Det kommer til å skje dersom vi ved utgangen av 2008 mangler inndekning av underskudd. Om det blir tilfelle, er jeg også redd for at Fylkesmannen vil stikke kjepper i hjulene for realisering av badeland i Sandnessjøen.

Jeg vil avslutningsvis oppfordre både posisjon og opposisjon til felles å finne konstruktive løsninger på de økonomiske utfordringene Alstahaug kommune nå står overfor.

Hanne Nora Nilssen
Alstahaug Venstre