– Tomt prat om likestilling

– Regjeringens likestillingspolitikk består for det meste av tomt prat, mener Venstres nestleder Trine Skei Grande. — Den manglende oppfølgingen av Soria Moria-erklæringen når det gjelder foreldrepermisjon er kun siste tilskuddet på en stamme der Mannspanelet kanskje var mest fremtredende.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Trine Skei Grande mener regjeringen bare prater om likestilling.

Foto: Rune Kongsro

I Dagens Næringsliv torsdag 7. august hevder Skei Grande at Regjeringen ikke har løftet en finger for å gjennomføre Soria Moria-løftet om foreldres permisjonsrettigheter.

Følger ikke opp
– Jeg forventer at Regjeringen i det kommende statsbudsjettet tar sine egne ambisjoner på alvor og gjør pappapermisjonen uavhengig av mors yrkesstatus og inntekt. Det har de hatt flere anledninger til uten å være villige, sier Skei Grande.

Skei Grande viser til at Venstre så sent som i revidert nasjonalbudsjett før sommeren la inn midler til generell pappapermisjon uavhengig av mors inntekt, og utvidet pappaperm med én uke, begge deler gjeldende fra 1.7. Skei Grande varsler også at saken vil følges opp i kommende budsjettprosesser.

Integreringsproblem
Skei Grande tror dagens lovverk i stor grad går ut over innvandrerfedre som mister mulighet til et aktivt forhold til barna i tilfeller der mor ikke er yrkesaktiv, skriver DN. – Det er et viktig likestillingsprinsipp at far må få rettigheter som far, og ikke som mann i forhold til sin kone, sier Skei Grande til avisen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**