Rekordbeløp fra riksantikvaren

Privateide fredede bygg i Nord-Trøndelag får to millioner kroner ekstra i statsstøtte. Dette kommer i tillegg til en allerede rekordstor overføring på fire millioner, forteller Venstres fylkesråd Annikken Kjær Haraldsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Annikken Kjær Haraldsen

Foto: Fotograf Hatterem

Dette er en betydelig overføring som er helt på sin plass, sier fylkesråd for kultur Annikken Kjær Haraldsen. En bygning blir bare fredet om den har nasjonal verdi. Derfor er det rett og rimelig at man fra nasjonalt hold tar ansvar for finansiering av merkostnadene ved antikvarisk korrekt vedlikehold og istandsetting, sier hun. Totalt er det 120 fredede bygg i privat eie i Nord-Trøndelag.

I 2006 fikk Nord-Trøndelag 600.000 kroner til privateide fredede bygg og anlegg generelt, og 1, 35 millioner kroner til kystkultur. I 2007 var beløpene 900.000 og 1,5 millioner kroner.
— Nå har vi fått til sammen seks av de ni millionene vi søkte riksantikvaren om for i år. I tillegg har vi fått to millioner kroner i forskudd for 2009. Til sammen setter dette oss i stand til å arbeide langsiktig nok til å sikre en bedre effekt av hver restaureringskrone, sier Kjær Haraldsen.

Les hele saken i Trønderavisa.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**