Holdninger til å leve med

For meg er det et eventuelt samarbeid med FrP et verdivalg, det er snakk om å ha holdninger man kan leve med, å kunne se sin neste i øynene, selv om de ikke er blå.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

FrP sin bystyrerepresentant Per Otto Borgen harselerer med Venstre i DT 1. august. Med arrogant retorikk rakker han ned på Venstres avvisning av regjeringssamarbeid med FrP. Vi er små og ubetydelige i FrP sine øyne, for ikke å snakke om hvor hjernevaskede vi er av Al Gore og FN sitt klimapanel. Hvorfor bruker da FrP og Per Otto Borgen så mye tid på Venstre, når de regner med at de selv når 30 % velgeroppslutning, og Venstre kanskje ikke kommer over sperregrensen ved Stortingsvalget 2009 ? Det må jo være litt irriterende for FrP da, at Høyre så gjerne vil ha med Venstre i et bredt borgelig samarbeid, og at de fleste andre faktisk synes vi farer med en del fornuftig politikk.

Det er ikke ulike syn på konsekvensene av klimaendringer alene som avgjør samarbeidsklimaet mellom Venstre og FrP. Dette er bare ett punkt på en liste av divergerende synspunkter på politiske saker. Her vil jeg nevne to viktige saker; Miljø og sosialt ansvar.

Amazonas regnskog

Foto: © Joao Virissimo | Dreamstime.com

Miljøet er svært viktig for Venstre, men når FrP diskuterer miljø, setter de automatisk likhetstegn mellom miljø og klimaendringer. Venstre vet at bevaring av miljø handler om mye mer enn klimaendringer og mulige konsekvenser av dette. Venstre ønsker fokus på lokal luftforurensing for å sikre folks helse, lokal avfallshåndtering for å unngå å drukne i giftig avfall, god vannkvalitet til drikkevann og bading, bevaring av ulike naturtyper for å sikre biologisk artsmangfold av planter og dyr med mye mer. Venstre ønsker fokus på forbruk i seg selv. Derfor ønsker bl.a. Venstre avgifter på forbruk og forurensende aktivitet ("grønn skattlegging"), heller enn høy skatt på arbeid ("rød skattelegging"). Dette innebærer ikke lavere avgifter på drivstoff, færre bomringer, billigere sprit eller andre saker FrP brenner så lidenskapelig for.

Grinda som nå er åpen

Foto: Tore Rykkel

Venstre er basert på en ideologi om at individet skal ha frihet til å utvikle seg og sine talenter, men samtidig ta samfunnsansvar. Å ta imot asylsøkere er å ta samfunnsansvar. I motsetning til FrP som er et populistisk sak-til-sak parti, som ønsker all Norges velstand sentrert inn mot dem som allerede er så heldige å ha sitt bosted i Norge, så ønsker Venstre å bruke deler av Norges formue på å hjelpe andre. Venstre forstår at det ikke er praktisk mulig å åpne grensene for millioner av flyktninger og asylsøkere, slik FrP antyder at vi ønsker. Derimot har Venstre en idealistisk innstilling overfor asylsøkere; Vi ønsker å ta imot flere asylsøkere, behandle deres søknader og inkludere de som får positivt svar i det norske samfunnet. FrP prøver å fremstille at 90 % av flyktningene og asylsøkerene er kriminelle lykkejegere. Venstre ønsker imidlertid å møte innvandrere fordomsfritt, og gi dem en human og rettferdig behandling. Selvsagt er det mange utfordringer knyttet til innvandring. Venstre er ikke romantiske og naive.

Asgeir Osnes, Knut Anders Berg, Tom Hedalen og Ulla Nordgarden

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**