– Giske handlingslammet overfor platebransjen

Kulturminister Trond Giske mener nettleverandørene bør stenge fildelere ute fra Internett. Venstres nestleder Trine Skei Grande mener kulturministeren smisker med bransjen, skriver Teknisk Ukeblad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Trine Skei Grande mener kulturministeren er på ville veier.

Foto: Rune Kongsro

Teknisk Ukeblad kan fortelle at kulturministeren nylig gikk ut og støttet EUs forslag om at nettleverandørene skal kunne sperre nettilgangen for kunder som driver med fildeling. IKT-Norge mener Giske har moralsk panikk og vil — sammen med Forbrukerrådet — heller ha en klagenemnd for fildeling. Venstres nestleder Trine Skei Grande mener kulturministeren er på ville veier.

Helt feil retning
– Jeg mener at EU-forslaget slik jeg forstår det vil være et steg i helt feil retning både når det gjelder rettsstatlige prinsipper og når det gjelder teknologisk utvikling. Jeg synes det er bekymringsverdig at kulturministeren har uttrykt en støtte til et slikt forslag, men skjønner at det er viktigere å holde seg inne med bransjen enn å ha en prinsipiell holdning til juridisk praksis, sier Skei Grande til bladet.

Lovbrudd forfølges av politiet
– Jeg og Venstre forholder oss til at fildeling er en ulovlig handling, selv om vi mener bransjen vil være tjent med en mindre kompromissløs tilnærming til spørsmålet. Ulovlige handlinger skal i en rettsstat vurderes, etterforskes og påtales av en politimyndighet og ilegges straff av rettsvesenet. Det skal ikke delegeres til private aktører uansett om motivet er økt effektivitet eller andre hensyn. Man har ikke lisens på å ha internett i Norge, og kan følgelig heller ikke miste slik lisens av de som tilbyr internett. Så langt er jeg enig med Forbrukerrådet og IKT-Norge, sier Skei Grande.

Bør ikke kunne bøtelegge
Når det gjelder spørsmålet om klagenemnd, synes Skei Grande at forslaget stort sett er et fornuftig kompromiss, sett i betraktning behovet for rettssikkerhet og musikk- og filmbransjens intense engasjement. – Jeg er imidlertid skeptisk til om en slik nemnd bør ha anledning til å bøtelegge, påpeker hun. – I så fall bør rettsvesenet inn i modellen på en eller annen måte. I alle fall bør den ikke ha slik myndighet fra begynnelsen, her er det viktig å først prøve og evaluere hva nemnda i praksis kan bidra med — særlig når det gjelder noenlunde lik rettspraksis for en formodentlig stor mengde saker, avslutter Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**