Utmerkede boligtomter på Buvikplatået

Den tidligere planskissen for etablering av boligområde på Buvikplatået på 1990 tallet var for omfattende, og det er all grunn til å tro at plansjef Sveinung Jørundland med det aller første fremlegger en utbyggingsplan som er tilpasset dagens krav til bomiljø sier Jan Einar Henriksen, leder i Risør Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Tilgjengelige boligområder med god bokvalitet er et viktig virkemiddel for økt bosetting i Risør.

Bystyrets flertall har klart sagt fra at de ønsker å etablere gode sentrumsnære boligområder i løpet av denne valgperioden, og signalene så langt viser at mange ønsker å etablere seg på Buvikplatået.

Mye tyder derfor på at HU for plan, miljø og tekniske tjenester allerede i august vil diskutere etablering av et tilpasset boligområde på Buviksplatået.

Samtidig er det viktig at vi ser oss om etter nye boligområder i hele kommunen, ikke minst på strekningen Bosvika til Akland og strekningen Søndeled til Gjernes. Etablering av boligområde på kalstadheia v/Søndeled viser at det tok for lang tid fra idè til gjennomføring og derfor bør vi allerede nå se oss om etter neste utbyggingsområde.

Enkelte ønsker spredt bebyggelse og derfor må vi også legge forholdene tilrette for de som ønsker mindre utbygging i grupper på 2 til 10 boenheter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**