Stykkevis utbygging har ført til store oppstartskostnader. Dessuten er det stort sett nordiske entreprenører i et glohett bygg og anleggsmarked som bygger vei og jernbane i Norge.
– Det må satses på større prosjekter og mer kontinuitet i byggingen. Da vil det også bli mer interessant for utlendinger å by på jobben. Det vil styrke konkurransen og bidra til mer effektiv utbygging. Summen av dette blir mer vei og jernbane for pengene, påpeker Tenden
Politikere må ta selvkritikk
– Vi som samferdselspolitikere må ta selvkritikk på at samferdselsprosjekter har blitt for små og at utbygging har vært stykkevis og delt. Nå må vi bli flinkere til å prioritere. Jeg har derfor store forventninger til at regjeringen tar dette på alvor i forbindelse med statsbudsjettet og NTP. Til høsten har regjeringen en unik mulighet til å ta viktige skritt i riktig retning
Skuffet over regjeringen
– Forrige regjering gjennomførte en vellykket omstilling av Statens Vegvesen og skilte ut produksjonsavdelingen som et eget selskap, Mesta AS. Dette styrket konkurransen om vegutbyggingen og har spart det offentlige for milliardbeløp. Denne satsingen burde den sittende regjeringen videreført. Det har man ikke gjort, og det er jeg skuffet over, avslutter Tenden.