Om juntaledere og Fornebubanen

Som fersk i Fylkestinget fra 2007 var jeg ikke med på stridene mellom regionene i fylket om Oslopakke 3. Når Rolf Lasse Lund(AP) hevder at 50% av Oslopakkens midler “tilfaller vestregionen”, er det i overkant misvisende. (Leserinnlegg fra Tor O. Steine)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**


Om juntaledere og Fornebubanen
Som fersk i Fylkestinget fra 2007 var jeg ikke med på stridene mellom regionene i fylket om Oslopakke 3 som Hans Kristian Lingsom, Jan Vevatne, Erlend Helle og Rolf Lasse Lund krysser klinger om. Jeg ønsker ikke å bære mer ved til bålet i den disputten, men vil likevel nevne at når Lund hevder at 50% av Oslopakkens midler "tilfaller vestregionen", er det i overkant misvisende.

Veiforbindelsen mellom Oslo og tre av Norges største byer (Bergen, Kristiansand og Stavanger) avsluttes gjennom Vestregionen i form av E16 og E18. Prosjektene for nødvendige oppgradering av disse utgjør en vesentlig del av pakken, og kan knapt kalles å komme bare regionen som sådan til gode.

 Tor Olav Steine, fylkestingsrepresentant for Venstre.

Tor Olav Steine, fylkestingsrepresentant for Venstre.
Foto: Christoffer Biong

Det som faktisk er til vestregionens fordel er tilgodesett gjennom en ekstra bompengefinansiering som bare regionens trafikanter deltar i, og som utgjør nær 10% av de vel 50 milliardene pakken lyder på totalt. Naturligvis er ikke alle regioner fornøyd, og matematisk rettferdighet kan aldri oppnås. Men Oslopakken er nå vedtatt, og de fordelingene som er gjort er avsluttet og bør legges bak oss.

Jeg reagerer på Lunds utsagn om at Fylkestingets flertall i fjor vår valgte en "bedre løsning" enn automatbane på Fornebu. Som medlem av det samme Hovedutvalget vet jeg ennå ikke hva denne løsningen innebærer, eller når den kan komme. Samme usikkerhet råder i Bærum Kommune, og Lingsoms utspill bør sees i den sammenhengen.

Under siste Fylkesting i juni 2008 ble følgende vedtatt: " Ruter AS har ansvaret for videre fremdrift i planlegging og gjennomføring av Kolsåsbanen til metrostandard, og Fornebubanen. Selskapet gis muligheter til på fritt grunnlag å komme med konkrete forslag til gjennomføring av prosjektene og tilknytningen til eksisterende kollektivnett i Oslo."
Selskapet kan altså, innenfor avsatt budsjettramme, foreslå løsninger på fritt grunnlag også for ny Fornebubane. Selskapet vil avvente at Fylkeskommunen gir nærmere føringer, noe vi håper er på plass rett etter sommeren. Det vil i den forbindelse være nødvendig å ta hensyn til de reguleringstekniske forhold på stedet, samt at 60% av den yrkesmessige trafikken til og fra Fornebu går videre vestover, ikke mot Oslo. I dag foregår denne trafikken til en stor del med bil, da kollektivtilbudet vestover ikke holder mål.

Ruter er et frittstående selskap, tuftet på tidligere Oslo Sporveier og Stor-Oslo Lokaltrafikk. Akershus Fylke eier 40% av selskapet, Oslo resten. Operatøransvaret er for tiden bl.a. lagt til det Oslo-eide selskapet Kollektivtransportproduksjon AS (KTPAS), som har selskapene T-banedrift, Trikkedrift og Sporveisbussene underlagt seg, men alt driftsansvar som bestilles av Ruter AS er i utgangspunktet konkurranseutsatt.
Veimyndighetene krever baneløsning for å ta seg av trafikken til nye Telenor Stadion, og begrensninger i antall biler på området finnes både i veinettet og parkeringsmuligheter på stedet. En løsning med busser er derfor ikke akseptabel, selv om enkelte i mindretallsfraksjonen synes å helle mot dette.

Fornebu må få en løsning som er til beste for beboerne og næringslivet på området. Det er de som har skoen på og burde vite "hva som er best". Fornebubedriftene har varslet at de kan tenke seg å med-finansiere både bygging og drift av en baneløsning, forutsatt at "skoen sitter godt". Hensynet til sporvognaktører og andre meninger om "hva som er best" kommer da lengre ned på listen. Det er heller ikke automatikk i at KTPAS skal stå for driften av en slik bane, ref. konkurranseutsettingen.
Midlene til Fornebubanen er avsatt i forslaget til Nasjonal Transportplan og i Oslopakke 3, og Bærum Kommune, som råder over et av landets mest spennende utbyggingsprosjekter i nyere tid, kommer til å jobbe hardt for at samfunnet på Fornebu skal få en løsning som sitter godt på foten. Undertegnede, som er Bærums eneste representant i Hovedutvalget for Samferdsel og Miljø, kommer til å gå inn for det samme, i tillegg til gjennomføring av Oslopakken for øvrig, selvsagt.

Hele fremdriften og utbyggingstakten på Fornebu står nå og faller med at en kollektivløsning kommer på banen raskt. I verste fall vil de som kjøpte tomter av Oslo Kommune kreve pengene tilbake. Derfor er det ingen tid å miste, og det vet Ruter AS.

Til sist vil jeg tilrå Lund og andre som skal delta i beslutningene om å bidra til at en best mulig løsning (for brukerne) kommer på plass raskest mulig, slik at vi ikke gir unødig næring til politikerforakten som mange allerede føler i denne saken.

Tor Olav Steine

Fylkestingsrepresentant for Venstre
Medlem av Hovedutvalget for Samferdsel og Miljø.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**