– Barnekonvensjonen bør ligge til grunn

– Det er påfallende tydelig at asyl- og innvandringspolitikken er et område der SV bare har bestemt seg for å abdisere og la de mest konservative kreftene i Arbeiderpartiet råde, mener Venstres nestleder Trine Skei Grande. – Jeg synes det er trist at de ikke synes dette saksfeltet er viktig nok til at de påvirker Regjerings linje sterkere.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Tidligere i sommer kunne Aftenposten fortelle at flere hundre barn får avslått sine søknader om å komme til Norge for å bo sammen med mor og far.

Trine Skei Grande mener SV har abdisert i asylpolitikken.

Foto: Rune Kongsro

Skei Grande reagerer sterkt på det lave antallet innvilgede familiegjenforeninger i saker som omhandler barn under 15 år. – Det er veldig spesielt hvis underholdskravet blir tolket så strengt, og strengere enn barnekonvensjonen, som jo bør ligge til grunn. Det finnes hjemler for å gjøre unntak for slike krav, og i alle saker er det mulighet for å benytte skjønn. Moralsk sett skal det veldig mye til for å nekte et barn familiegjenforening med sine foreldre. Det tror jeg de fleste i alle partier er enige om. Hvorfor er det da så vanskelig å gjøre grepene som skal til, undrer Skei Grande.

– Under behandlingen av Utlendingsloven tidligere i år stemte SV mot en hel rekke forslag fra blant andre Venstre, som ville ha gjort situasjonen bedre for barn i utlendingssaker, og som ville ha gjort regelverket mer tydelig i tråd med Barnekonvensjonen. Dette gjelder blant annet søknader om opphold på humanitært grunnlag, der avslag på bakgrunn av innvandringsregulerende hensyn må være forsvarlige i et barnerettslig perspektiv, og at unntaket fra underholdskravet skal gjelde barn under 18 år som ønsker familiegjenforening med forelder eller foreldre i Norge. I dag er kravet 15 år, som ikke er i tråd med Barnekonvensjonen. SV og regjeringspartiene stemte mot disse sakene, uten å ha gode alternativer, mener Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**