Hva skjer på rv. 281?

Venstres fremste mål er å få ned antall trafikkulykker. Vi går inn for "nullvisjonen": Ingen skal bli alvorlig skadet eller drept i trafikkulykker. Denne visjonen deler dessverre ikke Regjeringen, noe bevilgningsnivået avspeiler og som gjør det umulig å nå målet, skriver Gunn-Torill Homme Mathisen i en kronikk i Drammens Tidende 6. august.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

 Hurumvei, men ikke Storsandveien

Hurumvei, men ikke Storsandveien
Foto: Finn Dale Iversen

Trafikksikkerhet eller hva skjer på rv. 281?

Hittil er 73 personer omkommet i sommertrafikken. Totalt er 153 personer døde i trafikken i år til nå. Dette er en økning på 35% sammenlignet med samme periode i fjor.

Trafikksikkerhetsarbeidet er et sammensatt område. Både bil, fører og veiens standard spiller inn. Dette krever tiltak over et bredt spekter. Venstre peker på flere områder hvor økt innsats kan være med på å forhindre trafikkdød. For det første må satsingen på bygging av midtdelere trappes vesentlig opp. Det må bygges flere gang- og sykkelstier og tungtrafikk må i større grad vekk fra vei til jernbane og sjøvei. Det må også satses på kollektivtrafikken og det må opprettes et uavhengig veitilsyn for å styrke trafikksikkerhetsarbeidet. I tillegg mener Venstre at kvalitetssikringen av undervisningen ved trafikkskolene må bli bedre.

Vi mener at veivedlikehold må få like stort fokus og ressurser som nye store prosjekter. Dette kan illustreres med en situasjonsbeskrivelse av riksvei 281 i Hurum. Hele strekningen Verpen — Filtvet er preget av telehiv og hullete asfalt, ikke minst har veien opp mot Storsandtoppen svært dårlig standard med veikanter som svikter og dårlig asfalt.

Tidligere i år kunne man lese i Røyken og Hurums Avis at en av årsakene til at det planlagte asfalteringsprosjektet stoppet opp, var uenighet om størrelsen på kompensasjon for å avgi grunn.

Min glede over at utbedringsarbeid er startet på rv. 281, ble kortvarig. Etter en prat med Tore Braaten, seksjonsleder i Statens Vegvesen, avd. Nedre Buskerud, dalte optimismen. Det viser seg at asfalten lar vente på seg og pengene som er bevilget langt fra strekker til. Han kunne fortelle at utbedringsarbeidet som er startet i bakkene opp fra Verpen mot Storsandtoppen kommer til å fortsette i høst og utover neste år. Det lages stikkrenner, vannløp utbedres og lokal drenering i forhold til naboene langs veien, gjøres. Så det kommer til å være anleggsområde på strekningen i lang tid framover. Det blir muligens lagt et såkalt bindlag på enkelte av de utbedrede partiene, men asfaltering blir det ikke før til sommeren 2009.

Vegvesenet håper på økte bevilgninger for å kunne fullføre arbeidet ned Storsandsbakkene, også, for innenfor budsjettrammen på 5,2 mill. kr går det ikke. Det er altså heller ingen penger til å gjøre noe med veien videre langs Oslofjorden mot Filtvet. Braaten understreket også at det de gjør er å opprettholde standarden på veien, altså drive vedlikehold (som inngår i driftsbudsjettet), men det blir ingen endring av veien (bredere vei, gang- og sykkelvei osv.), da det vil være en investering og inngå i investeringsbudsjettet. Og på investringsbudsjettet er det ikke satt av penger til rv. 281.

De 5,2 mill. kronene som er bevilget til rv. 281 skal rekke til absolutt alle utgifter; prosjektledelse, selve vedlikeholdsarbeidet, asfalten og betaling av grunneiere for erverv av grunn til utbedring av veien. Statens Vegvesen er kommet til enighet med majoriteten av naboene og derfor har arbeidet kunnet starte opp. Men ikke alle avtaler er klare ennå og håpet er at de resterende grunneierne langs veien aksepterer tilbudet fra Vegvesenet slik at arbeidet ikke stopper opp. Alt går av den samme potten på 5,2 mill kr, så
dess større utbetalinger til grunneierne langs strekningen, til mindre penger blir det til utbedringer av veien, avslutter Braaten.

Det er ikke bare i Hurum riksveiene forfaller. Det er et stort etterslep når det gjelder vedlikehold av riksveiene i Buskerud, hele 700 — 800 mill. kr. På landsbasis er tallet svimlende 15 milliarder kr — uholdbart, mener Venstre.

Samferdselssektoren står overfor store og viktige utfordringer. I en tid da skatteinngangen er større enn noen gang har vi mulighet til å ta viktige, framtidsrettede og miljøriktige grep. Det gjør Venstre i sitt alternative statsbudsjett ved å satse på: kollektivtrafikk, jernbane, trafikksikkerhet og forskning på miljøvennlig transport.

Venstre mener noe må gjøres for å få ned ulykkestallene. Regjeringen ligger etter i satsingen på trafikksikkerhet. Vi har ikke råd til å la være å satse på vei med tanke på alle de menneskelige tragedier som skjuler seg bak dødstallene. Venstres fremste mål er å få ned antall trafikkulykker. Vi går inn for "nullvisjonen": Ingen skal bli alvorlig skadet eller drept i trafikkulykker. Denne visjonen deler dessverre ikke Regjeringen, noe bevilgningsnivået avspeiler og som gjør det umulig å nå målet.

Gunn-Torill Homme Mathisen

Foto: Kristi Homme

Gunn-Torill Homme Mathisen
Leder Hurum Venstre

Innlegget er også trykket i Røyken og Hurums Avis den 04.08.08.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**