Venstre blir ikke en støttespiller for en FrP-regjering

Ordene falt under det 61. (!) Olsokstevnet i Venstre-regi, og det var fylkesleder Hallstein Bast som understreket dette i sin politiske appell på møtet. Olsokstevnet ble holdt på Hedrum bygdetun i Kvelde i et utrolig flott sommervær.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Per Einar Forberg

Larvik Venstres leder Per Einar Forberg ønsket alle frammøtte velkommen, før han ga lyd og tone til gruppen Schagermix fra Larvik som underholdt med kjente og kjære slagere fra tidligere tider.

Vestfold Venstres leder (og gruppeleder i Larvik) holdt den politiske appellen på møtet. Hallstein kom inn på at Venstre i sine snart 125 år er og har vært et tradisjonsrikt parti, men likevel helt i front når det i dag gjelder å være nyskapende og dynamisk.

"Den sosiale liberalismen står aldri stille, men er i stadig utvikling", sa Hallstein med henføring til bl.a. globaliseringen som skaper behov for en politikk som ikke er begrenset av landegrenser. Menneskeskapte trusler mot vårt livsgrunnlag på jorden vil gjøre det tvingende nødvendig med en radikal miljøpolitikk.

Hallstein Bast

Hallstein Bast framhevet at Venstre er et parti som ligger i sentrum politisk og som er i balanse med sine ideer og ideologi. Partiets fire hovedsaker er satsingen på næringslivet og da spesielt småbedrifter og gründerens vilkår for å lykkes.

Videre omtalte han partiets tre andre hovedsaker som er miljø, sosialt ansvar og skole. Det er bare Venstre som kan føre en 100 % Venstrepolitikk, selv om vi ser at flere andre partier følger opp deler av vår tankegang.

Meningsmålingene i det siste har pendlet rundt 6 % oppslutning og med enkelte topper et par prosentpoeng på dette, gir dette en økt tro på at framtiden kan bli enda lysere og optimistisk med et godt Venstresyn.

Hallstein kom også inn på regjeringsspørsmålet i sin appell, og gjorde det klinkende klart: "Venstre vil ikke gå i regjering med Fremskrittspartiet", sa han som medlem av Venstres Landsstyre. "Dette står vi i landstyret samlet bak."

Årsaken til at saken ble berørt var medienes oppslag de siste ukene om at nestleder Ola Elvestuen uttalelser var blitt tolket dit hen at Venstre nå var på vei til å kunne støtte en regjering utgått fra FrP.

Som Hallstein Bast uttalte: "I denne saken står ledelse, sentralstyre og landstyre fast og samlet. Venstre vingler ikke i regjeringsspørsmålet. Vi tror ikke på en fortsatt regjering med Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Arbeiderpartiet, og vi tror ikke på en Høyre/FrP regjering. Vi går for en sentrum/Høyre regjering og tror på det:"

Hallstein kom også inn på at man eksempelvis både i Larvik og fylket samarbeider med Høyre og Fremskrittspartiet, men poengterte samtidig at vi borger ikke for hverandres politikk slik som man gjør i en regjering.

Rømmegrøt

Etter appellen var det klart for servering av en tradisjonsrik rett på Olsokstevnene; rømmegrøt med saft etterfulgt av mer underholdning og samtale over en kopp kaffe.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**