Borgerne skal ha en reell mulighet til å påvirke de politiske beslutninger som berører dem. Kommunen og fylkeskommunen er viktige arenaer der borgerne skal kunne øve innflytelse. Burde ikke da kommunene og fylkeskommunene vært så små som mulig? Svaret er ikke nødvendigvis ja.
Dagens kommune står stilt ovenfor en rekke utfordringer:
– Statlig overstyring; flere oppgaver blir lagt til kommunene uten at nødvendige ressurser følger med. Ofte utvikler dette seg til et "Svarteper-spill", der kommune/ fylkeskommune på den ene siden og staten på den andre siden krangler om hvem som har ansvar og skyld. Rehabilitering etter sykehusopphold er et eksempel, der det ofte er uklart hvem som har ansvaret, kommunen eller sykehuset. Et annet eksempel er UDI`s pålegg til en rekke kommuner om å opprette mottaksplasser for asylsøkere, hensikten er god, men informasjonen til kommunene er elendig.
– Rik stat, fattig kommune; skatten du og jeg betaler går i hovedsak til staten, mens de offentlige tjenester vi mottar som regel blir levert av kommunen. Kommunenes økonomi er i det store og hele prisgitt en tilfeldig tautrekking i Stortinget i forbindelse med fastlegging av statsbudsjettet. Venstre mener at færre kommuner betyr mer rasjonell administrasjon. Dersom rådmann og ordfører koster Flå kommune 2 mill kroner i året og det er 500 skattebetalere, så betyr det at hver skattebetaler i Flå betaler 4000 kroner for disse to stillingene.
– Kommunene er virksomheter som krever kompetente medarbeidere og ledere; Hver eneste kommune i Buskerud, fra Flå med sine i underkant av 1000 innbyggere til Drammen med om lag 60 000 innbyggere, forventes de å yte den samme kvalitet og variasjon i tilbudet av tjenester til sine innbyggere. Alle kommuner kan skilte med historier der innbyggerne har opplevd lang saksbehandlingstid og manglende informasjon begrunnet med sprengt kapasitet i administrasjonen.
Paradoksalt nok, for å styrke det lokale selvstyre, for å motvirke den statlige overstyringen, bedre den økonomiske handlefriheten og sikre rekruttering og kompetanseutvikling, så er det fornuftig å slå sammen kommuner og kanskje også fylkeskommuner. Venstre har lenge ønsket en utvikling med sterkere lokal forvaltning, og helst skal sammenslåing skje frivillig. Det betyr at vi vil at den nye kommunen, etter en sammenslåing, skal sitte igjen med gevinsten. Det er kommunene og kommunens innbyggere som skal tjene på en sammenslåing.
Geir Stave
Leder Buskerud Venstre